To, spośród modeli które znam, ten, który w sposób najbardziej bezpośredni, przekazuje drugiemu człowiekowi to, co masz w głowie. Pomaga w bardzo praktycznych sytuacjach, na przykład masz człowieka, który przygotował dla Ciebie raport.
Chcesz powiedzieć, co było pozytywnego i co było negatywnego w tej sytuacji i tu z pomocą idzie model Z.
Twój pracownik Marta, przygotowała dla Ciebie raport i mówisz tak: „Marta, bardzo dziękuję za raport, który przygotowałaś. To, co mi się podobało to, to że te dane są wiarygodne.
Na co to wpływa? Na to, że pracownicy innych działów, kiedy będą na prezentacji, będą pewni, że ten raport jest wiarygodny, bo często, jak wiesz, na tych spotkaniach dopytują nas o źródła tych informacji.
To, co oceniam negatywnie to, to że ten raport jest bardzo szczegółowy, czyli poświęciłaś na to bardzo dużo czasu kosztem innych zadań. Chciałbym, żebyś tego uniknęła w kolejnych zadaniach.
Podsumowując. Świetnie, że ten raport był w oparciu o wiarygodne dane, szkoda, że poświęciłaś na niego tak dużo czasu, więc proponuję, żebyś w przyszłości przygotowała wersję 1.0 raportu, ja ją skoryguję i będziemy wiedzieli, czy to jest kierunek, w którym chcemy iść dalej.” Model Z. Zachowanie pozytywne i jego wpływ, zachowanie negatywne i jego wpływ, oraz podsumowanie ustaleń.