Westhill Consulting

Grywalizacja onboadingu - Alior Bank

Fabularna gamifikacja wspiera proces onboardingu dla wszystkich bankierów Alior Bank

Proces onbardingu jest w banku podzielony na część stacjonarną – szkolenia wprowadzające oraz działania online, które trwają 3 miesiące.

Co miesiąc każda nowa grupa po przejściu cyklu szkoleń w sposób hybrydowy zaczyna fabularną podróż w poszukiwaniu Reguły Bankiera Kompletnego. Co tydzień każda z grup wdrożeniowych ma nowe zadanie – misję. Fabuła to przygoda – podróż po europejskich stolicach, tajemnicze spotkania, zagadki rozsiane w słynnych na całą Europę miejscach. Każdy z obiektów kryje zadania – a podróż jest wciągająca i angażująca.

Kategorie wiedzy, na platformie zgrupowane jako osiągnięcia, obejmują całą wiedzę oczekiwaną na tym stanowisku, między innymi:

  • zasady HR / benefity
  • rozwiązania systemowe / tutoriale programów
  • zasady bezpieczeństwa / identyfikacja Klienta
  • standardy obsługi Klienta
  • standardy sprzedaży
  • produkty

Odboarding w formie gry – kontent

Fabułą jest podróż po Europie, by zebrać wszystkie rozproszone fragmenty wiedzy. Celem jest: zostać Bankierem Kompletnym, wielki finał po 3-miesięcznej podróży to uporządkowana, efektywnie podana wiedza. Stosujemy microlearningowe zadania, takie jak:

Jakie mechanizmy gamifikacyjne stosujemy?

Każdy z uczestników bierze udział w grze online, w której kluczowe jest budowanie ciągłego zaangażowania do rozwoju. Dlatego stosujemy następujące mechanizmy ze świata gier:

  • dwupoziomową grę
  • punkty
  • progress bary (główny i w podziale na misje)
  • easter egg
  • rankingi
  • statystyki, w tym Indeks Efektywności Uczenia się
  • fabułę, misje, przewodniczkę

Zarzadzanie procesem przez HR z panelu admina – krok po kroku:

Grywalizacja, która w sposób angażujący jak gra daje ciekawe doświadczenie dla użytkownika, z poziomu administratora jest w pełni zarządzana w panelu.

wszystkie zadania administrator / trener wewnętrzny dodaje w panelu do repozytorium, przykładowo testy / egzaminy

każą grupę w panelu dopasowuje do przygody w intuicyjny sposób: admin może klonować całe gry i dopasowywać je do nowej grupy (np: co miesiąc):

zadania i misje ułożone w formie fabularnej gry – w panelu administratora są widoczne w przejrzysty sposób jako drzewko chronologicznie ułożonych etapów

każde z zadań jest osobno edytowalne tak, by spełnić wszystkie możliwe parametry uczenia się: punkty i waluta (którą nowy pracownik wymienia w sklepie na nagrody), obowiązkowość / dobrowolność zadania, moduł społecznościowy pod nim i mnóstwo innych

Rola szefa w procesie onboardingu

Każdy szef ma do dyspozycji dedykowaną rolę na platformie – może po zalogowaniu się do gry przejść ją całą i korzystać z wiedzy. Ale oczywiście to nie wszystko, bo jest odpowiedzialny za grupę nowych osób! Dlatego przygotowaliśmy panel szefa, czyli miejsce, w którym system podpowiada i pokazuje cały postęp jego nowych pracowników. Widzi ich aktywność, ich postęp, zadania, które zrealizował każdy z nich oraz ich wskaźnik efektywności uczenia się.

Dodatkowo może on z poziomi platformy wysłać zarówno zaproszenie dla osób, które się jeszcze nie zalogowały, jak i wysłać gratulacje lub zachętę. System generuje w sposób inteligentny treść takiej informacji zwrotnej.

Zamiast raportów dla szefa: dedykowany profil na platformie!

Kluczowym elementem zaangażowania przełożonych były DANE: JAK IDZIE KAŻEMU Z MOICH „NOWYCH”?

Specjalnie dla Klienta wdrożyliśmy dodatkową – już teraz uniwersalną – funkcję w panelu szefa:

  • Ile punktów było do zdobycia do tego momentu gry?
  • Ile % postępu w grze jest oczekiwanych od graczy na dziś?

Dzięki temu dział HR nie musi już w inny sposób raportować szefom postępu w onboardingu.