Zapraszamy – jest bezpłatny i gotowy do czytania! Chcesz wiedzieć więcej lub kupić książkę STORYTELLING INSPIRACYJNY Krzysztof Filarski, możesz zrobić to TUTAJ
- czym jest model BOHATER WYZWANIE ŚWIAT MORAŁ
- co daje opowiadanie historii w świecie biznesu?
- mój pierwszy raz!
- jaka jest TWOJA historia?
Zaciekawiony, jak STORYTELLING pomaga tworzyć fabuły gamifikacji? Zobacz TUTAJ przykłady PODRÓŻY, PRZYGÓD i fabuł szpiegowskich!
Przeczytaj fragment artykułu autora, jak zastosować STORYTELLING w rozwoju ludzi:
Jak zbudować przekaz, aby stał się historią? Kiedy w środowisku biznesowym warto skorzystać z opowiedzenia historii? Jaki jest schemat budowania dobrej historii? Jakie techniki i narzędzia opowiadania historii warto zastosować? Czy storytelling w HR ma rację bytu? Tego dowiesz się w artykule.
Opowiada autor STORYTELLING INSPIRACYJNY Krzysztof Filarski: Historia trudnej prezentacji
Wtorek, godz. 10.30. Przewietrzona, najlepsza sala konferencyjna w biurowcu. Pomieszczenie, które wcześniej było gabinetem wiceprezesa ds. finansów, zanim ten przeniósł się dwa piętra wyżej. Ślady świetności tego miejsca do dziś budzą zachwyt i zazdrość. Skórzane fotele, stół z prawdziwego drewna, na którym leży biały pilot do klimatyzacji. Adam wymienił nawet w nim baterie. Podobnie jak w pilocie do rzutnika. Nic nie może zawieść. Dopilnował wszystkiego. Ale czy na pewno?
Trwa już 20. minuta jego prezentacji. Adam zbiera całą swoją odwagę i odwraca się. Do tej pory cały czas patrzył na ekran rzutnika z wyświetloną prezentacją. Wykres był piękny. Najładniejszy, jaki potrafił zrobić. Ale co dzieje się za jego plecami? Co robi te sześć osób z komitetu sterującego jego najważniejszym projektem, który zadecyduje o dalszej karierze? Pięć osób zaproszonych oraz ta jedna, której się nie spodziewał
Bohater, wyzwanie i zwycięstwo, czyli storytelling w HR-ze
Dokładnie 17 dni wcześniej Adam przeczytał e-maila z dedykacją od szefowej: „Adam, teraz albo nigdy! Jeśli przekonasz ich do tego tematu, połowa firmy będzie znała Twoje imię”. Adam zobaczył wtedy po raz pierwszy oczyma wyobraźni na drzwiach swojego gabinetu tabliczkę Adam „Sukces” Kowalski.
Od tamtego dnia czas zapętlał się co kilkanaście godzin. Poniedziałek był podobny do środy, a wtorek do niedzieli. Każdego poranka pojawiał się w pracy jako jeden z pierwszych, by wyjść jako jeden z ostatnich. Arkusz kalkulacyjny i programy do prezentacji wdrukowały mu się pod powieki.
Mowę inauguracyjną ćwiczył przed lustrem. Przed sześciomiesięczną córką Emilką. Przed kotem. Wszystkim się podobało!
Tego dnia, we wtorek rano, Adam był w firmie jeszcze wcześniej niż przez ostatnie dni. Upewnił się, że wszystkie życzliwe mu osoby będą na prezentacji projektu. Niestety, nie upewnił się, że nie pojawi się nikt nieżyczliwy. Krystyna, która sama o sobie mówiła: Pani „Koszty” Krystyna. Spotkanie rozpoczęło się zgodnie z krótkim planowanym opóźnieniem. Przećwiczony żart, który w głosowaniu na portalu społecznościowym wybrało 65 proc. jego znajomych, zadziałał, uczestnicy się śmieją. Rzutnik się uruchamia, a klimatyzacja przyjemnie szumi. Adam rozpoczyna swoją prezentację. Wtedy właśnie wchodzi Krystyna. – Tutaj jest ten kick-off projektu rozwojowego? Usłyszałam, że ciekawy, więc przyszłam. Krystyna bez zaproszenia zajmuje wolne miejsce, dokładnie po drugiej stronie stołu.
Kiedy w książkach czyta się, że bohaterowi serce zatrzymuje się ze strachu, nikt w to nie wierzy. Adam dziś uwierzył, że jest to możliwe. Nawet jeśli sprzeczne z naturą… Adam kiwa głową na powitanie, następnie odwraca się do ekranu i kontynuuje analizę harmonogramu. Mijają minuty. Adam znał slajdy na pamięć. Wszystko idzie dobrze aż do momentu, w którym – po trzech głębokich oddechach, zaniepokojony totalną ciszą – odwraca się i…
Puenta
Co chciałbyś teraz przeczytać? Co Adam ma zobaczyć? Małgosię, która jak zwykle analizuje dane w swoim smartfonie? Znudzonego Piotra i panią Krystynę, która z ogniem w oczach bierze oddech, by storpedować pomysły naszego bohatera? Adama, który bezradnie szuka właściwego sformułowania, będąc świadomym, że nie ma takiego, które by zadowoliło jego oponenta? A może Adama, którego odwaga, ciężka praca i wiele dni przygotowań zostają nagrodzone? Wygrywa pojedynek na argumenty z panią Krystyną, gdyż nasz bohater przeanalizował wszystkie za i przeciw swojego projektu? Bo mówił z pasją i dałby się pokroić za swój projekt?
Czego chciałbyś nauczyć się z tej historii ? Jak ważne jest przygotowanie do spotkania? Czym może być myślenie silosowe w firmach oraz jakie są ukryte motywy pracowników?
Potęga storytellingu w HR i nie tylko
Historia, czyli storytelling, daje nieskończone możliwości. Czego może nas nauczyć Adam?
Adam pozwoli Ci przede wszystkim zrozumieć, że każda treść, która posiada swojego bohatera, budzi więcej emocji! Pozwala zapamiętać więcej treści!
Nie wierzysz? Co takiego zrobił Adam, zanim rozpoczął prezentację, by mieć pewność, że zadziała klimatyzacja i rzutnik? No właśnie!
Historie opowiadamy sobie, gdy chcemy przedstawić coś naprawdę ważnego.
Historia jest jak PĄCZEK? Poznaj metaforę 3 warst zastosowania storytellingu.
Opowiadamy sobie, gdy chcemy przedstawić coś naprawdę ważnego. Do tych błahych rzeczy używamy arkuszy kalkulacyjnych. Dziś znamy już schemat budowania historii. Dobra historia jest pączkiem.
Całym pączkiem! Nie jest lukrem na pączku (czymś dodatkowym, od czego warto zacząć, zanim przejdzie się do sedna). Nie jest nadzieniem – ciekawą puentą zwieńczającą wprowadzenie. Cały Twój przekaz może być historią. Jeśli tylko zechcesz!
Techniki storytellingowe
Istnieje wiele technik i narzędzi opowiadania historii. Sam doliczyłem się 27 takich technik. Przedstawiam natomiast dziesięć z nich.
- Tworząc historię, zacznij od wymyślenia konkretnej postaci, która będzie przykładem zmiany lub zachowania, którymi chcesz zainspirować swoich słuchaczy. Tym bohaterem możesz, choć nie musisz, być Ty sam.
- W historii pokaż, jak bardzo bohater stara się osiągnąć cel. To zmagania są ciekawe, nie sam sukces.
- Historię rozpocznij od zakończenia! Zakończenia są trudne. Przed rozpoczęciem pracy upewnij się, że masz dobre zakończenie.
- Opisz dokładnie swojego bohatera. Co lubi? Czego się boi? Co jest dla niego trudne? Od czego ucieka?
- Konfrontacja! Walka dobra z zewnętrznym złem! Pokaż, jakiego wroga ma Twój bohater!
- Pokaż bohatera jako osobę, która przegrywa, choć bardzo się stara… Nie ma tutaj miejsca na happy end. Pokaż, czego nauczyła go ta sytuacja.
- Wewnętrzna przemiana, moment olśnienia. Efekt WOW!, w którym Twój bohater wreszcie zrozumiał… Doprowadź bohatera do tego miejsca w historii.
- Zbuduj opowieść wokół przemiany – od szarej codzienności do niezwykłego wydarzenia.
- Moment próby – pokaż swojego bohatera właśnie w tym miejscu. Jak poradzi sobie z tą próbą, zależy od Ciebie. To jego dzień sądny!
- Konflikt, który ma w sobie Twój bohater, to rozterka: Chcę zrobić coś, czego nie mogę/nie potrafię/obawiam się. Jak poradzi sobie z tą próbą, zależy od Ciebie
Przeczytałeś artykuł STORYTELLING INSPIRACYJNY Krzysztof Filarski, autor opisuje fascynujący trójkąt bohatera, widowni i opowiadającego. Zacznij już teraz prostym ćwiczeniem: odpowiedz, co zobaczył i co zrobił Adam, gdy się odwrócił i spojrzał w oczy pani Krystynie. Powodzenia!