
Co to jest LMS?
Learning Management System to platforma dostarczająca treści e-learningowe i kontent rozwojowy dla pracowników konkretnej organizacji, w oparciu o potrzeby zarówno firmy, jak i samych użytkowników. LMS wspiera organizację w ciągłym rozwoju i doskonaleniu pracowników, aktualnie mamy już III generacje systemów LMS.

Dobra platforma LMS z perspektywy użytkownika to…?
Skuteczność LMS oceniamy z perspektywy użytkownika – pracownika w oparciu o 5 kryteriów:
- jakość kontentu czyli kursów e-learningowych, ich merytoryczność
- różnorodność / bogactwo zarówno jeśli chodzi o tematykę (czyli ile różnych kompetencji można rozwijać) jak i formę (jak różnorodne są typy materiałów)
- User Experience – jakie doświadczenie platforma daje użytkownikom? Tutaj ważne jest wiele elementów od szybkości działania przez gamifikację samej platformy
- dostępność, w tym mobile, czyli jak łatwo jest korzystać, czy rozwiązanie jest zintegrowane z systemami logowania w firmie
- poczucie progresu – platforma daje poczucie rozwoju, buduje nawyk regularnej wiedzy
Dobra platforma LMS z perspektywy HR i administratorów to…?
Efektywność LMS z perspektywy administratora to także 5 kryteriów:
- Łatwość tracking i raportowania czyli możliwość analizy statystyk: zaangażowania na start oraz utrzymania zaangazowania oraz satysfakcji i efektywności uczenia się użytkowników
- dostęp do gotowych, zintegrowanych kursów (szkoleń e-learningowych) w formie Biblioteki gotowych kursów
- moduł authoring tool czyli funkcja tworzenia kontentu z poziomu panelu admina (oraz łatwego dodawania już istniejących video / dokumentów / kursów w najpopularniejszym formacie SCORM)
- User Experience administratora (tak, to także jest bardzo ważne!)
- Różnorodność ról (administrator / trener / użytkownik / szef) i możliwość odzwierciedlenia struktury organizacji w LMS
LMS-owy zawrót głowy, czyli funkcje, role i terminologia.
W grafice na początku tego artykułu chmura słów pokazuje kilkanaście terminów i pojęć, które warto poznać, zaczynając analizę systemów LMS. Poniżej krótki opis każdego z nich:

Użytkownik LMS chce:
- zaangażowania na start / utrzymanie zaangażowania to dwa wskaźniki, które analizują, czy ludzie CHCĄ wejść i po raz pierwszy zobaczyć platformę e-learningową oraz czy BĘDĄ WRACAĆ do niej, by realizować zadania
- User Experience to suma doświadczeń, jakie ma użytkownik który używa platformy: czy jej interfejs jest intuicyjny? Czy mam pozytywne wrażenie używania tego rozwiązania?
- mobilność / RWD to funkcja platformy, która pozwala użytkownikowi “przełączać się” między urządzeniami (między komputerem a smartphone) używając tego rozwiązania
- postęp / progres to poczucie, że ogrom nieskończonej ilości kafeteryjnych (dostępnych dowolnie) kursów mogę jako użytkownik ogarnąć, podzielić na microlearningowe fragmenty
- grywalizacja to zastosowanie mechanizmów ze świata gier do budowania i utrzymywania zaangażowania użytkownika / gracza do rozwoju i regularnego korzystania z kontentu na platformie LMS.

Administrator LMS potrzebuje
- modułu raportowanie to funkcja generowania i pobierania analiz dotyczących postępu / satysfakcji użytkowników
- SCORM to format kursów e-learningowych (szkoleń e-learningowych), który pozwala platformie LMS analizować postęp i efekty uczenia się,. Innymi formatami które powinien obsługiwać LMS to wideo , infografiki, symulacje, testy i egzaminy.
- authoring tools to albo osobne, zintegrowane z LMS zewnętrzne systemy do tworzenia kontentu (np, do tworzenia animacji do tworzenia infografik do tworzenia pigułek e-learningu) albo wewnętrzne narzędzia w platformie (do tworzenia np. testów / egzaminów / symulacji / guizów itp).
- role na platformie: przełożony, opiekun (na przykład w procesie onboardingu), trener wewnętrzny odpowiedzialny za tworzenie kursów, oczywiście użytkownik – pracownik
- panel administratora to druga warstwa LMS, w której w modułach raportowania / analizy / authoring tools dedykowane role: administrator / HR / trener mają inne funkcje, niż użytkownik


Firma i jej oczekiwania od LMS
- chmura / SAAS to formuła udostępniania platformy LMS poza infrastrukturą konkretnej firmy, na zewnętrznych serwerach “w chmurze”, które nie wymagają dzięki temu instalacji żadnego oprogramowania. A model SAAS czyli Software as a Service to forma rozliczenia, która najczęściej obejmuje trzy elementy cenowe: opłata jednorazowa za instalację / opłata miesięczna za dostęp do platformy / opłaty za “zakupione” kursy – szkolenia e-learningowe
- Kursy / szkolenia obowiązkowe /dobrowolne to typy zadań na platformie LMS, które w zależności od wymogów (prawnych, wewnętrznych) MOŻESZ lub MUSISZ zrobić jako użytkownik do pewnego, konkretnego momentu. Administrator powinien móc zarówno ustalić ten parametr i jak i analizować postęp. A jeśli trzeba, notyfikować i eskalować komunikację do użytkownika! Po zaliczeniu np, kursów / osiągnięć obowiązkowych można użytkownikowi przekazać certyfikat.
- Integracje to często duże wyzwanie dla LMS, z perspektywy użytkownika zapewnia lepszy UX (“od razu” loguję się do LMS). Dla administratora to integracja np. z systemem ERP organizacji.
Platforma LMS czyli Learning Management System – I, II i III generacja tego rozwiązania
Platformy LMS, aby wspierać e-learning, przechodzą na szczęście ewolucję. Od najstarszych systemów opartych o bezpłatne rozwiązania Moodle przez dedykowane dla biznesu platformy LMS z zawsze dostępnymi kafelkami szkoleń all-you-can-eat. Aż do III generacji platform LXP czyli Learning Experience Platform, które kładą nacisk na UX, łącząc gamifikację z microlearningiem.