Spis treści:
- Co to jest microlearning?
- Microlearning stosujemy w następujących etapach uczenia się w organizacji
- Mity dotyczące uczenia się vs microlearning
- Jak przygotować proces microlearningowy?
Co to jest microlearning?
Planując proces przygotowujemy treści, których przyswojenie zajmuje 1 – 5 – 10, max 15 minut łącznie, na całą sesję. Ulubione micro materiały to pigułki wideo i animacje, infografiki, pigułki e-learningu do 10 ekranów, quizy czy szybkie testy. Microlearning jest więc odpowiedzą na rosnące tempo życia. Jest elastyczny i dostosowuje się do użytkownika. Opiera się na następujących zasadach:
Microlearning stosujemy w następujących etapach uczenia się w organizacji:
- micro zadania przed szkoleniami, warsztatami
- follow-up po szkoleniach / warsztatach
- pigułki wiedzy do samodzielnego stosowania
- przekazywanie wiedzy w celu poprawy efektywności pracy
Jak widać na powyższym schemacie, micro kontent na prawdę powinien być dostępny do przyswojenia w kilka minut!
Mity dotyczące uczenia się vs microlearning
Już na etapie przygotowania musimy zmierzyć się z wyzwaniami: popularnymi mitami dotyczącymi uczenia się. Główne, błędne przekonania, to:
- im dłuższy materiał, tym skuteczniejszy.
- aby uczący się czegoś nauczył, musi skupić się na nauce odpowiednio długo, „rozdrabnianie” procesu (ang. chunking) rozprasza i przeszkadza…
- jeśli treść została celowo skrócona, to traci na jakości i na głębi, jest powierzchowna.
Nic bardziej błędnego, z popularnymi mitami dotyczącymi uczenia się rozprawiamy się na stronie, jak efektywnie się uczyć. Podsumujmy:
- skuteczność uczenia się rozumiana jako „transfer informacji z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej” zależy od liczby powtórek, czyli ekspozycji na materiał. Przykładem super skutecznej formy uczenia są oczywiście fiszki które są także przykładem microlearningu! Więc im krótszy, bardziej esencjonalny materiał, tym łatwiej użyć go w powtórkach!
- Chunking jest jedną z najskuteczniejszych metod uczenia się, polega na świadomym dzieleniu materiału na mniejsze części, kawałki. Teoria uczenia się w oparciu o dzielenie wiedzy na części jest znakomicie opisana w literaturze psychologii kognitywnej pod nazwą Chunking learning theory
- skracanie treści, wydobywanie z niej esencji jest kolejną podstawową koncepcją uczenia się i opiera się na pracy z materiałem właśnie… w celu wyciągnięci z niego esencji. „Zmusza” mózg do aktywności, a micro pigułka wiedzy często jest na ścieżce uczenia się powtarzana, jeśli chodzi o tę esencję treści, ale różni się jeśli chodzi o formę. Przykładowo ta sama esencja jest zawarta w infografice, następnie po tygodniu podana jako animacja, potem quiz. To super – skuteczne dla pamięci!
Jak przygotować proces microlearningowy?
- mapowanie kompetencji (czyli z jakich porcji wiedzy składa się np. kompetencja: efektywność osobista) oraz przygotowanie micro kontentu, czyli treści edukacyjnych, pigułek wiedzy
- dystrybucja czyli przekazywanie go dla użytkowników w różnorodnej formie pakietów za pomocą przystosowanej to tego platformy microlearning – friendly
- mikro- sesje rozwojowe, czyli uczenie się regularnie, ale krótko (po kilkanaście minut dziennie), z zaplanowanym cyklem powtórek
Cały proces przygotowania microlearningu opisaliśmy dokładnie na TEJ stronie, jeśli chcesz pogłębić swoją wiedzę o microlearning, skorzystaj z tego artykułu.
Najczęstsze pytania
Jak wykorzystać microlearning w organizacji?
Microlearning to metoda polegająca na dostarczaniu krótkich, skondensowanych fragmentów wiedzy w formie krótkich filmów, infografik lub quizów. Można je wykorzystać w organizacji poprzez udostępnienie pracownikom materiałów edukacyjnych w formie takiego microlearningu, na przykład przez platformę e-learningową, grywalizacyjną czy LXP.
Jakie są plusy stosowania microlearningu?
Wśród zalet stosowania microlearningu warto wymienić szybkość przyswajania wiedzy, elastyczność w korzystaniu z niego oraz możliwość dostosowania do indywidualnych potrzeb użytkowników. Główną jednak korzyścią jest retencja wiedzy i trwałe przyswojenie materiału. Microlearning zapobiega mechanizmowi “krzywej zapominania”, gdyż wspiera powtarzanie w odpowiedniej częstotliwości.