Szybkie tempo pracy, coraz większa odpowiedzialność za zadania. Do tego praca zdalna, brak interakcji z zespołem. To często jest wyzwanie dla ludzi. Gry natomiast, a właściwie magia w nich zaklęta, prowokują nas do nowych celów! Które zresztą z przyjemnością realizujemy. Ciekawią, wciągają. A gdyby tak wdrożyć mechanizmy z gier do pracy i połączyć przyjemne z pożytecznym?
Spis treści:
- Mechanizmy z gier w szkoleniach tworzą działania hybrydowe
- Gry szkoleniowe to nie to samo co grywalizacja!
- Grywalizacja w szkoleniach jest inwestycją w motywację pracownika
- Rola grywalizacji w szkoleniach, a zwiększenie efektywności uczenia się

Mechanizmy z gier w szkoleniach tworzą działania hybrydowe
Jak połączyć tradycyjne szkolenia na sali z działaniami on-line? Czyli z platformą, która uczy jak gra, przejmuje działania / wyzwania, które uczestnik miał na szkoleniu i “przenosi je” poza salę szkoleniową? Bo przecież – jako narzędzie – nowoczesne firmy szkoleniowe I TAK WYKORZYSTUJĄ GRY (symulacje, gry planszowe, gry integracyjne). Grywalizacja idzie o krok dalej. Nie tylko urozmaica szkolenie (wykład – prezentacja, teraz scenki, to teraz moduł z grą). Grywalizacja przenosi mechanikę ze świata gier do rozwoju dorosłych ludzi. Jaka jest rola grywalizacji w szkoleniach?
Grywalizacja to NIE to samo, co gra szkoleniowa.
Gry szkoleniowe dla pracowników to wciągająca forma aktywizująca i ucząca. Dzieje się w konkretnym czasie, na sali szkoleniowej. Grywalizacja to wykorzystanie mechanizmów z gier i przeniesienie gry POZA SALĘ SZKOLENIOWĄ, na przykład poprzez platformę online, z fabułą, mechaniką gier. Będzie ona zawierać te same lub nowe, poszerzające wiedzę ze szkolenia, TREŚCI SZKOLENIOWE. Poniżej przykład takiej platformy GAMEHILL:

Nieustannie poszukujemy rozwiązań do zwiększenia efektywności szkoleń i innych działań rozwojowych. Choć na rynku polskim widać znaczną poprawę w profesjonalizacji szkoleń, nadal wiele projektów rozwojowych nie spełnia kryteriów udanej inwestycji.
Ponadto inflacja zdobytej wiedzy przebiega ekspresowo. Sytuacja stale wymaga od nas przypominania i utrwalania zdobytych umiejętności, co rodzi kolejne powtarzalne koszty. Tradycyjna forma szkoleń wymaga ośmiogodzinnego uczestnictwa. Wiedza jest przekazywana w sposób stacjonarny – koniecznie warto #hybrydowo uzupełnić działania warsztatowe o gamifikację online.
Dobry program grywalizacyjny zaczyna się od odpowiedzi na pytanie CO chcę zgamifikować?
Planując proces rozwojowy, warto nie tylko zadbać o zakres merytoryczny. Lecz również zwrócić uwagę na pomysł i formę budowania zaangażowania pracownika. Gry poprzez swoje mechanizmy oraz kulturę zabawy pozwalają wypracować nawyki i zmienić nasze postawy.
Dzięki rzetelnej analizie można odkryć preferencje uczestników i opracować najlepszy sposób uczenia się. Warto zacząć wdrażać grywalizację już na samym początku przygody – koniecznie w fazie badania potrzeb. Takie podejście pozwala zaadaptować się pracownikom znacznie szybciej do nowej, innowacyjnej formy rozwoju osobistego i dzięki temu otworzyć się na nowe doznania. Nie mówiąc już o tym, że wzbudzimy ich ciekawość i zainteresowanie przed wydarzeniem.
Grywalizacja wspiera motywację i daje poczucie kontroli nad własnym procesem kształcenia. Wykorzystanie platformy informatycznej pozwala uczyć się w dogodnym dla nas miejscu i czasie. Użytkownik posiada kontrolę nad tempem nauki i swobodnie nawiguje podczas całego procesu. Ponadto zasady są znane: realizujesz zadanie – zdobywasz punkty – awansujesz na wyższe poziomy – masz jasny obraz i satysfakcję z rozwoju.

Sylwetka uczestnika
Na co dzień spotykamy się z małą aktywnością i niskim poziomem zaangażowania pracowników we własny rozwój i korzystania z dostępnych możliwości w tym obszarze. Choć wiedza jest na wyciągnięcie ręki, wydaje się to przysparzać więcej problemów niż korzyści.
Rosnące tempo pracy wymaga od nas selekcji informacji i porcjowania jej w przystępnych dawkach. Metabolizm informacyjny wspomaga grywalizacja. Bogaty zasób wiedzy pozwala dzielić na porcje i wykorzystywać tylko te, które są potrzebne użytkownikowi na danym etapie rozwoju.

Grywalizacja wpływa jednocześnie na poziom reaktywności pracownika. Odpowiada na potrzeby użytkownika, zachęcając do realizacji ustalonego minimum. Wspomaga nawyk samokształcenia, gratyfikując wykonanie zadania, np. przyznając punkty. Przy tym buduje zaangażowanie poprzez monitoring własnych postępów – pracownik wciąż pragnie powiększać listę odznak i pucharów w swojej „galerii”.
Ponadto zdobyte nagrody są jego dumą. Komplet trofeów może być szczególnie istotny podczas „walki z bossem” – oceny okresowej. Oprawione w ciekawą formę i atrakcyjne wyzwania stanowią intrygujący temat podczas przerwy w pracy. Niekiedy będzie to idealny moment, aby po konsultacji z kolegą z sąsiedniego działu znaleźć rozwiązanie bądź z koleżanką zza ściany. Wejść w koalicję i wspólnie podzielić się trudem zadania i nagrodą.
Gra czy narzędzie pomiaru efektywności?
Jest jeszcze jedna ważna cecha, która powinna spodobać się osobom zarządzającym zarówno rozwojem pracowników, jak i całą firmą. Obok bardzo miłej i czasem kolorowej nakładki, jaką jest fabuła, grywalizacja daje możliwość kontroli procesu uczenia.
Dzięki platformom on-line, na których zwykle umieszczamy grywalizację, możemy uzyskać poziom wglądu w szczegółowe zachowania użytkowników na nieosiągalnym w innych projektach rozwojowych poziomie. Możemy zarówno śledzić zachowania użytkowników w czasie rzeczywistym, jak i generować bardzo ciekawe raporty.
Przedstawiciel HR będzie zainteresowany m.in., jak często pracownicy korzystają z platformy czyli doskonalą swoje kompetencje. Na ile proponowane zadania są realizowane w terminie i w odpowiedniej jakości itp. Natomiast raport z korelacji między zaangażowaniem w gry szkoleniowe dla pracowników a poziomem realizacji celów biznesowych zainteresuje pewnie też zarząd.

Grywalizacja w rozwoju menedżera
Planując proces rozwojowy swoich menedżerów, chcemy przede wszystkim zmienić ich postawy i przekonania oraz zmotywować ich do pozytywnej zmiany nawyków.
Menedżerowie ci byli uczestnikami wielu szkoleń i często nie chcą już brać udziału w kolejnych programach. Twierdzą, że dysponują wiedzą związaną z pełnieniem swojej roli, chociaż w codziennej pracy niewielu z nich faktycznie wykorzystuje poznane techniki i metody zarządzania ludźmi.

Jak uatrakcyjnić te programy i uzyskać u menedżerów nową energię do rozwoju? Dołączyć grywalizację! Grywalizacja to świadome, celowe wykorzystanie elementów stosowanych w projektowaniu gier. Mechanizmy z gier w szkoleniach wspiera rozwiązywanie realnych wyzwań w rzeczywistym świecie poprzez oddziaływanie na zmianę zachowań, przyzwyczajeń, nastawień i nastrojów jej odbiorców¹.
Grywalizacja pomaga skutecznie osiągać stawiane przed jej uczestnikami cele. Zaangażowanie oraz rozwój świadomości w samokształceniu wzmacnia sama struktura zgrywalizowanej akademii rozwoju menedżera. W pierwszym etapie zapraszamy uczestników do zaplanowanych i niezbyt obciążających zadań. Działanie to pozwala w sposób stopniowy wprowadzić odbiorcę w nową formę programu rozwojowego. Poznać filozofię grywalizacji oraz wzbudzić jego ciekawość i odkrywczość, a jednocześnie budować świadomość nadchodzących wydarzeń i oczekiwań.
Punkty i progres – z czego budujemy gamifikację?
Zbieranie punktów towarzyszy każdemu z uczestników akademii od początku. Punkty i poziomy pozwalają odczuć progres w rozwoju oraz stanowią podstawę do uzyskania informacji zwrotnej na temat swoich postępów.
Dalej następuje okres dużego zaangażowania podczas szkoleń stacjonarnych i realizacji misji zespołowych. Tutaj wykorzystujemy mechanikę gier w szkoleniach, która podnosi atrakcyjność i wprowadza luźną atmosferę. Bogata paleta rozwiązań pozwala na weryfikację nie tylko wiedzy, lecz również kompetencji w działaniu.
Odpowiednie zaprojektowanie ćwiczeń i zadań, z jakimi przyjdzie się zmierzyć menedżerom, poddaje próbie ich umiejętności współpracy poprzez np. angażowanie innych w rozwiązanie zadań, proaktywność – wychodzenia z nowymi inicjatywami, czy chociażby sprawne łączenie faktów i wnioskowanie.
W kolejnych fazach, gdy pracownik będzie komfortowo poruszał się po systemie inspiracji i wsparcia, jaki zapewnia platforma grywalizacyjna, ciężar odpowiedzialności za wybór zadań i questów oraz ich realizację jest przenoszony na uczestnika.
Ciągła weryfikacja postępów, kontrola i uporządkowanie procesu rozwoju, monitoring zachowań, badanie atrakcyjności motywatorów to tylko niektóre korzyści ze zgrywalizowanego cyklu rozwojowego.
Gry szkoleniowe to nie to samo co grywalizacja!
Grywalizacja a gry szkoleniowe – czym są? Gry biznesowe pozwalają dostarczyć nowych doświadczeń w sytuacjach zbliżonych do realnych wyzwań z życia zawodowego, a wnioski z tego przeżycia wykorzystać w naszej pracy.
To, czego pracownik doświadczy w symulacji, może później wykorzystać w pracy.
Grywalizacja korzysta z elementów gier, wzbogacając realne zadania o mechanizmy, czyniąc je atrakcyjniejszymi. Po zrealizowaniu zadania i przejściu do kolejnej misji wzrasta zakres wiedzy pracownika w tym obszarze, ponieważ był przedstawiony w interesujący sposób.

DRIVE: Puzzle motywacji
Autonomia – zbudowanie własnej ścieżki kariery. Decydowanie o kolejności i czasie wykonania bieżących zadań i misji. Jednocześnie poruszanie się w obrębie wyznaczonych granic, co gwarantuje bezpieczeństwo i sukces.
Mistrzostwo – bycie coraz lepszym w czymś, co ma dla mnie znaczenie. Praca nad prawdziwymi, życiowymi problemami i przykładami z wykorzystaniem wiedzy i doświadczenia uczestników. Natychmiastowa, konkretna i rzeczowa informacja zwrotna jest jasnym sygnałem rozwoju i oceną skuteczności podejmowanych działań.
Poczucie celu – tęsknota za robieniem czegoś większego. Szersze spojrzenie na kontekst całego procesu. Nasz rozwój wpływa na lepsze funkcjonowanie zespołu, zespół na sprawniejsze funkcjonowanie naszego departamentu, departament na wydajniejsze funkcjonowanie całej organizacji.
Grywalizacja w szkoleniach jest inwestycją w motywację pracownika
Jaka jest rola grywalizacji w szkoleniach? Podejściem zachęcającym do konstruowania nowej formy procesów rozwojowych jest budowanie ich wokół wewnętrznej motywacji uczestników. Co to oznacza? Tak uczyć, aby doświadczać i robić rzeczy, które mają sens, które sprawiają przyjemność, są interesujące i jednocześnie są częścią czegoś ważnego.
Wewnętrzna motywacja uczestników powstaje w wyniku działania trzech głównych mechanizmów: autonomii, mistrzostwa i celu. Psychologiczne uwarunkowania użytkowników, to chęć rywalizacji, potrzeba doprowadzenia spraw do końca, poczucie spełnienia i satysfakcji, poczucie przynależności do zespołu. To wszystko jest możliwe do osiągnięcia dzięki grywalizacji.
Charakterystyka pracy i gry

Przeciwieństwem zabawy nie jest praca tylko depresja
Stając przed pytaniem, czy grywalizacja jest potrzebna mojej organizacji, warto spojrzeć na nią z dwóch stron – na to, co widać i czego nie widać. W tworzeniu programów rozwojowych pracowników każde działanie zazwyczaj pociąga nie jedno, a wiele następstw.
Jedne z nich są natychmiastowe i oczywiste – te widać, inne są odroczone w czasie – tych nie widać. Warto być ich świadomym i potrafić je przewidzieć. Grywalizacja pozwala zmienić naturę pracy. Sama zmiana procesów wewnątrz firmy sprawia, że całość zaczyna nosić znamiona zabawy. Oczywiście równie ważne dla klientów gamifikacji jest, by:
Rola grywalizacji w szkoleniach, a zwiększenie efektywności uczenia się
Tylko takie działanie powoduje, że uczestnicy chętniej angażują się w przedsięwzięcie. Potrzeba rozrywki zostaje zaspokojona. Dotychczasowa ciężka, monotonna, stresująca praca zamienia się w atrakcyjną aktywność. Sprawia to, że pracownicy są skłonni poświęcać swój czas, tworzyć nowe rozwiązania i angażować się w nowe inicjatywy. Porównanie gry i pracy przedstawia tabela „Charakterystyka pracy i gry”.

Wiele cech jest podobnych, jednak sposób, w jaki użytkownicy je odbierają, różni się w znaczny sposób. Ideą grywalizacji jest połączenie świata znanego z gier oraz kultury pracy w jeden. Wykorzystywanie mechanizmów grywalizacyjnych w szkoleniach podnosi wydajność i sprawność pracowników oraz zwiększa realizację celów biznesowych. Chociaż do grywalizacji wciąż wiele osób podchodzi sceptycznie i postrzega ją raczej w kategorii infantylnej zabawy, która nie przystoi w miejscu pracy, rosnąca liczba graczy oraz rozwiązań w organizacjach niosących znamiona grywalizacji wydają się zaprzeczać temu podejściu.

Warto zainteresować się tym trendem i wkomponować grywalizację w gry szkoleniowe i kulturę organizacyjną swojej firmy już teraz! Niebawem może on stać się koniecznym elementem procesów w firmie, nie tylko szkoleniowych, szczególnie że na rynek pracy wchodzą coraz to młodsze pokolenia, dla których gry to środowisko naturalne.