W pracy nad wyzwaniami i pomysłami masz do dyspozycji różne narzędzia. Zobacz czym się charakteryzuje się narzędzie CASE’OWISKO
Co to jest CASE’OWISKO?
Spotkania tego typu mogą być cykliczną formą dzielenia się wiedzą w organizacji. Na przykład:
Zapraszamy na case’owisko w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca, przez 3 godziny, w sali konferencyjnej nr 12.
Podczas CASE’OWISKA uczestnicy najpierw wybierają case – analizę biznesowego przypadku, którym będą się zajmować. Wybór może odbywać się wcześniej, online. Dzięki temu uczestnicy mogą przyjść już przygotowani.
Grupa ma możliwość zadania dodatkowych pytań po to żeby dopytać o sytuację lub dać inną perspektywę spojrzenia na wyzwanie właścicielowi case’a. Następnie uczestnicy przedstawiają propozycje rozwiązań i/lub demonstrują podczas treningu swój sposób na case. Na koniec spotkania osoba wnosząca case dzieli się, z czego skorzysta.
Spotkania CASE’OWISKA mogą być częścią projektów Akademia Menedżera i programów talentowych. Sesje mogą być także elementem wspierającym cykle szkoleń rozwojowych, tutaj zobaczysz tematy takich warsztatów.
Kiedy stosować CASE’OWISKO?
Gdy menedżerowie lub specjaliści mają wyzwania w wybranym obszarze tematycznym, dla których inne osoby z organizacji mogą mieć sprawdzone rozwiązania. Treść omawianego przypadku może być związana na przykład:
- z aspektem prawnym, na przykład prawa pracy: mam taką sytuację, w której….
- z konkretnym przypadkiem pracownika, który…
- z aspektem motywacji, zarządzania w konkretnej sytuacji pracowniczej
- z obszarem sprzedaży / obsługi Klienta
- ze specyficznym wymaganiem ze strony Klienta, grupa w oparciu o specyfikację generuje możliwości, podpowiada rozwiązania
Jak przebiega CASE’OWISKO?
1. Grupa wybiera case z pośród wcześniej przesłanych / zaprezentowanych krótko w formie online. Wybór MOŻE być zrealizowany na przykład przez głosowanie na platformie rozwojowej lub grywalizacyjnej.
2. Spotkanie moderuje / facylituje doświadczony trener, który potrafi zarządzić taką krótką formą spotkania i doprowadzić case do rozwiązania w oparciu o wiedzę grupową.
3. Właściciel case’u opowiada o sytuacji.
4. Grupa i trener prowadząc zadaje pytania, żeby zrozumieć i pogłębić wiedzę o sytuacji.
5. Grupa dyskutuje i daje propozycje. Może opierać się o jeden z modeli obowiązujący w organizacji bądź taki, który był omawiany w czasie szkoleń lub na platformie e-learningowej. Właściciel case’u przysłuchuje się lub podczas treningu podgrywa osobę ze swojego case’u.
6. Właściciel case’u dołącza do dyskusji a następnie określa z czym wychodzi, jaki będzie jego pierwszy krok.
7. Wszyscy uczestnicy podsumowują czego się nauczyli, z czym nowych wychodzą.
Głos eksperta, Krzysztofa Filarskiego
Jest to być może najmniej znana metoda wspierająca rozwój i dzielenie się wiedzą w firmach. Nadaje strukturę temu, co i tak dzieje się w firmach, gdzie ludzie „po prostu” dzielą się konkretnym przypadkami z pracy i sposobami, w jaki sobie poradzili.
Przewagą formalnych spotkań tego typu jest właśnie uporządkowany przebieg oraz wcześniej opisany case study. Dzięki temu uczestnicy mogą zarówno przygotować się wcześniej do spotkania, jak i wybrać się na niego właśnie ze względu na temat.