Wdrażamy i będziemy wdrażać nowych pracowników. Jak to robić w sposób uporządkowany i skutecznie? Zwłaszcza teraz, w trybie pracy zdalnej? Poznaj proces onboardingu który możesz wdrożyć w Twojej organizacji
Jak wdrażać nowych pracowników w firmie?
Kiedyś to było duże wyzwanie. Później był okres pandemii, kiedy obawialiśmy się, że już nigdy nie będziemy przyjmować nowych pracowników, bo tylko ich zwalniamy. I na szczęście to już za nami. Wiemy, że proces wdrażania nowych pracowników będzie odbywać się cyklicznie.
A równocześnie nie jest to proste, ponieważ tradycyjne kwiaty witające przy wejściu do biurowca mogą być o tyle nieadekwatne, że w tym biurowcu jest niewielu członków zespołu. Więc podsumowując, jak już się trochę pewnie domyślacie – warto zrobić to online. Jak wykorzystać narzędzia zdalne w procesie onboardingu?
Proces wdrażania pracowników przy użyciu narzędzi online
Ciekawostka polega na tym, że długo, długo przed pandemią my już wiedzieliśmy, że wdrażanie nowych pracowników z wykorzystaniem platform online jest w wielu aspektach dużo bardziej skuteczne, ponieważ ten „nowy” wdraża się w swoim czasie, nie angażując pozostałych. Wystarczy, żeby eksperci wewnętrzni przygotowali porcję drobnych materiałów adekwatnych do tego, czego on potrzebuje. Wystarczy, że zrobią to raz , a już później każdy nowy wdrażany będzie mógł korzystać z tych materiałów.
Jeżeli to wszystko stworzy się w sposób bardzo sympatyczny, microlearningowy i osadzi na zgrywalizowanej platformie, to mamy bingo.
Tak zresztą wiele organizacji już zrobiło i tak robi regularnie. Ciekawą, specyficzną formą onboardingu jest onboarding do roli menagera w firmie Saint-Gobain. Każdy menager, który awansuje na stanowisko menagera też przechodzi proces onboardingu, właśnie w online.
Co jeszcze daje nam online w czasach rozproszenia?
Na przykład to, że to tam możemy osadzić również spotkania na żywo, gdzie cały zespół wita nowego pracownika, ale już przed tym spotkaniem i po – są zadania asynchroniczne, czyli takie, które może wykonywać w swoim dowolnym czasie.
Warto w to zainwestować. Jest to pewien wysiłek na początku, ale już po przygotowaniu pierwszej grupy wdrażanych osób – kolejne będą korzystały z tego regularnie, niemalże automatycznie, mając doświadczenie bardzo spersonalizowanego onboardingu.
Tak też właśnie zrobiła grupa PKP, która onboarding za pomocą platformy zgrywalizowanej, uszytej dla siebie na miarę, wdraża od pierwszego lipca.
W tych czasach bardzo ważne jest przywitanie, dobre wdrożenie pracowników do nowej organizacji i może to być wyjątkowo trudne doświadczenie, bo nie mogą się rozejrzeć po biurze, spotkać swoich kolegów, koleżanek.
W onlinie mogą to zrobić, za pomocą krótkich nagrań, które dla przygotowali koleżanki i koledzy i mogą się wdrożyć skutecznie, korzystając z micro-learningowych porcji wiedzy dotyczących stanowiska tej osoby.
Myślę, że to jest najlepsze rozwiązanie na czasy post-covidowe.