Jaki jest niezwykle skuteczny model na komunikowanie zmiany?
W tym materiale dowiesz się:
- czym jest model COPR i jak go stosować, aby komunikować zmianę?
- czego oczekuje pracownik na różnych etapach wprowadzania zmiany?
- jak opisać cel i obraz, aby był czytelny dla słuchacza?
- na koniec: poznasz przykłady konkretnych komunikatów wspierających zmianę i zmniejszających niepewność
Zastanawialiście się kiedyś, jaka przyszłość czeka nasze organizacje? Być może będziemy zarządzani przez roboty. Być może będziemy z nimi współpracować. Pewne jest to, że będziemy wprowadzali wiele zmian. Firmy wprowadzają zmiany dlatego, że potrzebują się dostosować do warunków w jakich funkcjonują. Do zmieniających się trendów, technologii, do coraz to nowych oczekiwań klientów oraz do tego, jakie działania robi konkurencja. Dlatego komunikując zmiany warto skorzystać z modelu: Cel, Obraz, Plan, Rola.
Firmy wprowadzają zmiany dlatego, że potrzebują się dostosować do warunków w jakich funkcjonują. Do zmieniających się trendów, technologii, do coraz to nowych oczekiwań klientów oraz do tego, jakie działania robi konkurencja.
Ten model pozwala pokazać zespołowi, że po pierwsze zmiana jest nieunikniona, ale po drugie, jest też kontrolowana. Jak wygląda ten model?
Komunikowanie zmiany: PO PIERWSZE CEL
Powiedz swojemu zespołowi, w jakim celu zmiana jest wprowadzana. Po co to robimy. Jaka jest przyczyna tej zmiany. Przecież to nie jest tak, że ktoś ją wymyślił, gdyż mu się nudziło. Firmy mają swoje powody, dla których te zmiany są prowadzane, warto aby pracownicy o tym wiedzieli.
Po drugie Obraz
Gdybyś chciał zabrać swój zespół do Japonii i gdybyś chciał przygotować ich na to, jak tam będzie, być może pojechałbyś tam najpierw i przywiózł im takiego robota, żeby przypominał im, jak będzie wyglądało to do czego dążycie. Obraz, to to jak będzie wyglądała praca tego zespołu po zmianie. Opowiedz o tym, przedstaw zespołowi, jak będzie wyglądała przyszłość.
Po trzecie PLAN
Plan to nic innego jak harmonogram. Krok po kroku powiedz każdemu z pracowników, jak będzie wyglądała zmiana wraz z terminami, które są zaplanowane w tej zmianie. Oczywiście te terminy mogą się zmienić i harmonogram może ulegać zmianie. Będziemy musieli być w tym zakresie elastyczni, bo rzeczywistość jest zmienna. Jednak bez harmonogramu zmiana będzie się kojarzyła pracownikom tylko i wyłącznie z chaosem.
Czwarty element to Rola
Wyraźnie powiedz każdemu z członków zespołu, czego od niego oczekujesz. Powiedz całemu zespołowi, czego od nich oczekujesz. Ale powiedz też jaka jest twoja rola, czego oni mogą oczekiwać od ciebie. Warto korzystać z modelu komunikacyjnego: Cel, Obraz, Plan, Rola, po to, żeby wprowadzać zmiany do zespołu w sposób skuteczny i jasny.