Na początek zobacz pigułkę wideo o modelu GROW
Rozmowa GROW
Jeśli chcesz pomóc swoim pracownikom rozwijać się, rosnąć, rozkwitać, sięgnij po model GROW. To model, który bardzo pomaga ubrać w pewną ramę ambitny cel, który stawia przed sobą Twój pracownik.
GROW pomaga doprecyzować coachowi wspólnie z rozmówcą cel, określenie, czy jest odpowiednio opisany. Ten model także mocno opiera się o realia, rzeczywistość, czyli w jakim kontekście działamy. Analizuje opcje, czyli jakie mamy możliwości. Efektem rozmowy jest wola, chęć działania, zaplanowanie konkretnych kroków do podjęcia.
Przykład zastosowania modelu GROW
Załóżmy, że masz człowieka, który myśli o tym, żeby awansować na stanowisko kierownika. To świetna okazja do tego, żeby pomyśleć, czy ten cel jest adekwatny do sytuacji, w której się znajdujecie i do tego człowieka, który ten cel przed sobą postawił.

Cztery etapy modelu GROW
- Pierwszy: generalny cel.
- Drugi: rzeczywistość.
- Trzeci: opcje, jakie macie przed sobą.
- Czwarty: Wola, czyli taka chęć działania w kierunku osiągnięcia tego celu.
Krok pierwszy, generalny cel
To, to co pracownik chciałby zrobić. Przychodzi i mówi „Mariusz, mam taki pomysł, chciałbym awansować na stanowisko kierownicze”. Zaczynasz rozmowę i pytasz go o to, z czego wynika to, że chcesz mieć przed sobą taki cel. Na ile ten cel przybliża Cię do jakiegoś, być może, dłuższego celu, który stawiasz sobie w życiu.
Krok drugi, to rzeczywistość, czyli analiza tego, jak w tej chwili wygląda wasz kontekst biznesowy
Jest w organizacji miejsce na to, żeby przyjęła nowego kierownika w tym dziale albo w innym. Czy ta osoba ma predyspozycje do tego, żeby być kierownikiem, tak. A może ktoś już to weryfikował do tej pory? Zrobiła już jakieś działanie, wykonała jakieś czynności, może brała udział w kursie, czytała książki, rozmawiała z kimś, co w jakiś sposób osadziło ją w tej decyzji? Czyli czy pomogło jej urealnić cel? Że rzeczywiście to jest coś, co mogłoby być jej celem, do którego chce dążyć?
Krok trzeci, czyli opcje
Co dokładnie mógłby ten człowiek zrobić, żeby spróbować tego celu, tak? Spróbować, czy to jest to, co chciałby osiągnąć. To może być rozmowa z działem personalnym, to może być zapisanie się na kurs menadżerski, to może być rozmowa z coachem. Tych możliwości jest bardzo dużo. Chodzi o to, żeby pomóc tej osobie rozszerzyć paletę możliwości i każdej z nich po kolei się przyjrzeć, które z nich są warte przetestowania.
Etap czwarty, czyli wola
To taka chęć działania. I wręcz uruchomienie konkretnych działań, zachowań, które pomogą zweryfikować, czy ten cel jest dobry. Co dokładnie zrobisz od jutra – pytasz pracownika. Z kim porozmawiasz, jak to sprawdzisz, jak rozkładasz to w czasie? Po czym poznasz, że zrobiłeś odpowiednie kroki, żeby zweryfikować to konkretne działanie? Czyli ustalasz z nim działania, które zadzieją się chwilę po rozmowie. GROW to doprecyzowanie celu, określenie, czy jest odpowiedni. To jest rzeczywistość, czyli w jakim kontekście działamy. To opcje, czyli jakie mamy możliwości. I wola, chęć działania, zaplanowanie konkretnych kroków do podjęcia.
