Jak prowadzić pracowników w rozwoju, aby osiągali cele przy jednoczesnym szacunku dla ich indywidualnego stylu? Na czym polega model rozmowy coachingowej PEAK, a także czym jest Model Z?
W tym materiale dowiesz się:
- jak prowadzić pracowników w rozwoju w sposób uporządkowany, aby zapewnić pracownikowi poczucie ciągłego rozwoju?
- dlaczego warto przeplatać rozmowy okresowe, a następnie stosować “5-minutowe” spotkania?
- jak określać cele główne oraz cele pośrednie?
- co można zrobić jako menedżer – coach, aby rozwijać swoich ludzi?
- jak stosować model konkretnej, jasnej informacji zwrotnej Z?
Z poniższego filmu Mariusza Siechowicza dowiesz się:
- Czym jest Model PEAK i jaki ma wpływ na rozwój pracownika?
- Jak pomóc menedżerom prowadzić ludzi w rozwoju, wg bardzo określonego modelu?
- Co pomaga Ci wybrać najbardziej skuteczną dla ciebie drogę dojścia do celu?
- Podsumowując: jakie są dwa główne narzędzia, które Ci w tym bardzo pomogą?
Model PEAK z lotu ptaka.
Bardzo lubię chodzić po górach. Czasami zastanawiam się nad tym, z czego to wynika? Tak sobie myślę, że poza całym pięknem obcowania z przyrodą, siłą jest to, że bardzo jasno widzisz, czy osiągnąłeś cel. Wchodzisz, stajesz na szczycie i wiesz. Osiągnąłem, albo nie. Patrzysz w dół i bardzo szybko nabierasz szacunku do siebie. Kawał dobrej roboty, trudny, czasem nie bardzo długi szlak, udało się, zrobiłem to co chciałem.
Jak wygląda Model PEAK i jaki ma wpływ na uporządkowany rozwój pracownika?
Bardzo często pomaga w tym mapa, która, kiedy jeszcze stoisz na dole, pomaga ci wybrać najbardziej skuteczną dla ciebie osobiście drogę dojścia do tego celu, a więc – wejścia na szczyt. Właśnie dokładnie w oparciu o inspiracje z gór powstał model PEAK, czyli szczyt. To model coachingu operacyjnego, który pomaga menadżerom prowadzić ludzi w rozwoju.
Model PEAK: Po pierwsze CO JEST CELEM?
Określasz bardzo wyraźnie zespołowi, co jest celem. To jest często cel, który jest wspólny dla wszystkich, na przykład wdrożenie standardów obsługi klienta.
Po drugie: analiza czyli co mamy jako zespół
Następnie przyglądasz się zespołowi, który masz. Załóżmy, że masz trzy osoby i każda z nich czymś się różni: doświadczeniem, potencjałem, sposobem pracy z klientem, stylem działania. Twoim zadaniem jest zdecydować, jaka dla tej konkretnej osoby będzie najskuteczniejsza droga wejścia na ten szczyt, czyli osiągnięcia tego celu.
Krok trzeci: indywidualna praca w drodze na szczyt
I kiedy ludzie ruszą na szlak, czyli zaczynają pracę z tym celem, twoim zadaniem jest towarzyszenie im w tej drodze.
Dwa główne narzędzia, które ci w tym bardzo pomogą:
- Przystanki. Spotykasz się ze swoim pracownikiem raz na miesiąc, czy raz na kwartał, na rozmowę trwającą od 40 do 60 minut. W związku z tym, zastanawiacie się wspólnie, na ile skutecznie podąża drogą do tego celu, czyli jak mu idzie praca ze standardami. Analizujesz, co zrobił do tej pory i co jeszcze przed nim.
- Pięciominutówka. Krótka informacja zwrotna, której udzielasz wtedy, kiedy widzisz, że ktoś zboczył ze szlaku, a więc nie robi tego na co się umówiliście. Przykład ze standardu obsługi klienta. Wdrażacie pomysł na to, żeby w każdej rozmowie obsługowej pojawił się cross-selling. Widziałeś rozmowę pracownika z klientem, nie zrobił tego, rozmowa zakończyła się tylko opowiedzeniem o jednym konkretnym produkcie. Widzisz, że schodzi ze szlaku, zapraszasz go na rozmowę, udzielasz mu informacji zwrotnej i on wraca na drogę, którą się umówiliście. Dalej, w dobrym tempie, podąża na szczyt.
To właśnie model PEAK. Jasny cel, wspólny dla całego zespołu. Przyjrzenie się każdemu z ludzi, czym się różnią i która droga dojścia do tego celu będzie dla niego najlepsza. Stałe przystanki na tej drodze, kiedy analizujemy, co się zadziało i co przed nami i pięciominutówka w oparciu o model 4STEPS. Korekta i działamy dalej. Zobacz inne filmy Mariusza!
Model Z to sposób udzielania informacji zwrotnej dla tych z was, którzy nie lubią owijać w bawełnę
Jak w konkretny sposób przekazać informację zwrotną zgodnie z modelem Z?
To, spośród modeli które znam, ten, który w sposób najbardziej bezpośredni, przekazuje drugiemu człowiekowi to, co masz w głowie. Pomaga w bardzo praktycznych sytuacjach, na przykład masz człowieka, który przygotował dla Ciebie raport.
Chcesz powiedzieć, co było pozytywnego i co było negatywnego w tej sytuacji i tu z pomocą idzie model Z.
- W pierwszym kroku mówisz, co pozytywnego się zadziało i z czego to wynika.
- W drugim kroku, co negatywnego zadziało się w tej sytuacji i z czego to wynika.
- I na koniec, podsumowujesz całość.
Model Z informacja zwrotna – przykład
Twój współpracownik o imieniu Marta, przygotował dla Ciebie raport i mówisz tak: “Marta, bardzo dziękuję za raport, który przygotowałaś. To, co mi się podobało to, to że te dane są wiarygodne.
Na co to wpływa? Na to, że pracownicy innych działów, kiedy będą na prezentacji, będą pewni, że ten raport jest wiarygodny, bo często, jak wiesz, na tych spotkaniach dopytują nas o źródła tych informacji.
To, co oceniam negatywnie to, to że ten raport jest bardzo szczegółowy, czyli poświęciłaś na to bardzo dużo czasu kosztem innych zadań. Chciałbym, żebyś tego uniknęła w kolejnych zadaniach.
Podsumowując. Świetnie, że ten raport był w oparciu o wiarygodne dane, szkoda, że poświęciłaś na niego tak dużo czasu, więc proponuję, żebyś w przyszłości przygotowała wersję 1.0 raportu, ja ją skoryguję i będziemy wiedzieli, czy to jest kierunek, w którym chcemy iść dalej.” Model Z. Zachowanie pozytywne i jego wpływ, zachowanie negatywne i jego wpływ, oraz podsumowanie ustaleń.