Poznaj technikę menedżerską przekazywania JASNEGO komunikatu i informacji dla pracownika
W tym materiale dowiesz się:
- od czego pochodzi akronim i informacja zwrotna SPINKA i kiedy się stosuje ten model
- poznasz etap SPRECYZUJ, aby unikać manipulacji
- następnie zobaczysz, czym jest etap I zamiast zakazanego ALE
- na koniec poznasz konkretne zwroty i zdania do zastosowania w metodzie SPINKA
Czym jest metoda spinka i jak wygląda feedback?

Często menedżer potrzebuje szybko i sprawnie przekazać pracownikowi swój feedback. Jednak ryzykiem jest, jak to często przy feedback bywa, pominięcie jakiegoś istotnego elementu procesu. Jak poznać, że “czegoś zabrakło”? Gdybyśmy umieli czytać myśli pracownika, moglibyśmy to łatwo sprawdzić.
Zobacz, co może pojawiać się w głowie pracownika, jeśli w rozmowie feedback zabranie jakiegoś elementu modelu:
- GDY ZABRAKNIE PRECYZJI
- o co mu chodzi?
- ZABRAKNIE POZYTYWU
- ale się czepia…
- ZABRAKNIE “I” A POJAWI SIĘ “ALE”
- czuję się zmanipulowany, niby chwali a chodzi o krytykę…
- NEGATYWU
- co mam poprawić, zmienić, udoskonalić?
- KONSEKWENCJI
- o co to wszystko, przecież to było nieistotne…
- ZABRAKNIE ALTERNATYW
- no dobrze, ale co mam robić inaczej?
Jak działa model informacji zwrotnej SPINKA?
Informacja zwrotna metodą SPINKA zbiera 6 elementów. Stosujemy go, gdy chcemy precyzyjnie opisać oczekiwania. SPINKA zachęca, byś komunikował się precyzyjnie, bez manipulacji. W powyższej infografice zwróć uwagę na fragment zakazanego zwrotu ALE, który działa bardzo negatywnie w każdej sytuacji (jest dobrze, ale…).

Jeśli ciekawi Cię ten temat, poznaj kolejne narzędzia udzielania informacji zwrotnej: model GOLD, model PEAK, model SARA, FEEDFORWARD.