Trudno dziś sobie wyobrazić projekt szkoleniowy bez JAKICHŚ elementów online. Zawsze pewne, wybrane działania digital wykorzystujemy, choćby:
- Zaproszenia mailowe
- Ankiety analizy potrzeb online
- Zapisy online na konkretne szkolenia
- Materiały przed szkoleniem wysłane mailem / udostępnione na platformie e-learningowej
Jeśli jednak wykorzystujesz tylko te powyższe działania, to wciąż szkolenie czy nawet cykl szkoleń raczej nazwiemy stacjonarnym. Gdyż ich główny akcent jest położony na salę szkoleniową, warsztaty, interakcję z trenerem. Czyli działania twarzą w twarz. Po latach lockdown uczestnicy mogą mieć przecież przesyt telekonferencji i mogą bardzo potrzebować takich spotkań i szkoleń!
Zasada sinusoidy – ogólny pomysł na przeplatanie działań

Jak dodać rozwiązania online, by zwiększyć efekty rozwojowe?
Wplatanie działań online to najwyższy poziom, który da bardzo ciekawe rezultaty. “Punkty rozwojowego styku” będą działać wzajemnie jak katalizatory. Przeciwdziałają efektowi dwudniowego szkolenia, po którym zostają tylko zapomniane, zbindowane materiały.
Oto zbiór pomysłów, jak skutecznie wpleść działania online w szkolenia:
- Komunikacja teaserowa online i stacjonarna, czyli taka, która „nie mówi wszystkiego od razu” lecz buduje zaciekawienie. Mogą to być fizyczne gadżety ale i nieszablonowe hasło wplecione w prezentację online lub nietypowy mail „który stanie się oczywisty dopiero, gdy wszystko stanie się oczywiste!”
- Pakiet komunikacyjny: animacja, infografika o projekcie.
- Działania diagnostyczne online przed cyklem szkoleń lub konkretnym modułem. Przykładowo analiza potencjału przed szkoleniem z tego zakresu, analiza funkcjonowania zespołów przed modułem Zarządzanie Zespołem
- Coachingi online pomiędzy szkoleniami
- Microlearningowe pigułki wiedzy przed szkoleniem, dzięki temu na samym warsztacie cała energia idzie na ćwiczenia umiejętności, dyskusje oraz sesje MasterMind. Czyli analizę, jak wdrożyć te zasady w naszej firmie!
- Pigułki wiedzy po każdym szkoleniu, przeciwdziałające krzywej zapominania, pogłębiające temat.
- Webinary z trenerem, na przykład formule MisterMind
- Zadania online na dedykowanej platformie grywalizacyjnej / hybrydowej, typu: wrzuć pomysł, wgraj zdjęcie, jak zastosowałeś / zastosowałaś z sukcesem poznane techniki.
Jak może wyglądać taka hybrydowa Akademia Menadżera? Zobacz, kliknij start:
A może rozwój menadżerów w 100% online? Przykładem jest gra LeadVenture:
Pomysłem na rozwój liderów, który może zarówno być samodzielnym projektem, ale także poprzedzać (o kilka tygodni lub miesięcy) lub następować po projekcie szkoleniowym jest Gra LeadVenture Game For Skills.
Czy po latach lockdown zmuszać jeszcze ludzi do e-learningu czy po prostu niech wrócą “stare dobre szkolenia 2-dniowe”?
Wykorzystując wiedzę o skutecznym uczeniu się absolutnie warto przeplatać te działania. Tworzyć hybrydy, które łączą światy. I to jest najlepsze połączenie, które daje też duże możliwości mierzenia efektywności i postępu w uczeniu się i wdrażaniu nowych umiejętności w pracy. Bardzo podwyższa atrakcyjność projektu, buduje zaangażowanie na niespotykanym wcześniej poziomie.
Jeśli trenerzy prowadzący szkolenie są przygotowani do pracy hybrydowej, jest to przepis na sukces projektu szkoleniowego. Gdyż swobodnie nawiązują od świata online, wykorzystując silne strony zarówno e-learningu, jak i ćwiczeń warsztatowych.