Zgrywalizowane programy talentowe - najważniejsi ludzie w Twojej firmie oczekują tego, co najlepsze

Krzysztof Filarski, Agnieszka FilarskaArtykuł ukazał się w Personel Plus - Nr 3/2017

10 kluczowych elementów skutecznego rozwoju i wykorzystania ich potencjału

Dzień z życia zawodowego Artura

Właśnie minęło 2 lata, odkąd Artur został Kierownikiem Działu. Lubił to miejsce. Znał swoich pracowników, wiedział kto właśnie buduje dom, a kto po pracy biega. Wczoraj dostał od szefa maila z pochwałą za przekroczenie celów sprzedażowych. Poznaj tego świetnego pracownika, który właśnie pisze maila do dostawcy zwlekającego z dostawą. Trudne tematy są tym, co Artur lubi najbardziej!

Nagle jego smartphone wysyła sygnał o przychodzącym sms.

Wsiadaj w samolot i leć do Tajlandii! Nie przegap okazji: jeśli dzisiaj dostarczysz przesyłkę, punkty policzymy razy 2!

Artur uśmiecha się. Dobrze wie o co chodzi. Od 3 miesięcy rozwija się w projekcie talentowym, który przygotowuje go do stanowiska Dyrektora Regionu. Choć ta perspektywa trochę go przeraża, wie, że tego chce – lubi przecież wyzwania.

Artur wpisuje adres strony. Loguje się. Wita go tajemnicza postać z podróżniczym plecakiem na ramieniu.

Dzień dobry Podróżniku! Wiem, że szkolenie Zarządzanie Zmianą było dla Ciebie wartościowe! A przy okazji… Wiesz, co było inspiracją do logo firmy Apple?

  1. Jabłko z Raju
  2. Jabłko Newtona
  3. Jabłko Afrodyty

Świetnie! +100 punktów! Możesz dziś przeczytać o tym e-book i oglądnąć 3-minutowy film!

Bohaterem – przewodnikiem na platformie jest podróżnik po egzotycznych kuchniach świata. Fabuła (podróż po egzotycznych krajach w poszukiwaniu Innowacyjnej Przyprawy), choć brzmi dość niezwykle, jest zbliżona do biznesu, w którym działa firma Artura (sieć sprzedaży, firma spożywcza).

Bohater zaprasza go także do infografiki na temat Zarządzania pokoleniem X (całe szczęście, bo ma już kilka takich pracowników w zespole i przyda mu się wiedza jak się z nimi komunikować). Kolejne zadanie to film o wprowadzaniu innowacyjności przy ograniczonych zasobach. Przed tym robi sobie kawę – ciekawy materiał na chwilę przerwy w pracy. Zebrał łącznie 150 mil wiedzy.

No! Teraz to na pewno w rankingu pokonałem Kingę z centrali. Może nawet mnie już stać na odbiór nagrody – książki “ Storytelling Inspiracyjny”?

Rzeczywiście – jest już 3. w rankingu. Zerka na listę nagród. Nie, jeszcze nie może wykupić za punkty książki. Brakuje ich jeszcze 350. Ale je zdobędzie jeszcze w tym tygodniu, teraz czas wrócić do pracy.

Dlaczego Artur robi takie rzeczy w pracy?

Co sprawia, że chce wykonywać działania rozwojowe w zwykły wtorek przepełniony zadaniami? Dlaczego jego firma przygotowała dla niego i dla pozostałych Talentów zgrywalizowany program rozwojowy?

Odpowiedź na te pytania jest jedna: walka o dobrych pracowników jest realnym wyzwaniem, a angażującą i motywującą bronią w niej jest grywalizacja on-line w połączeniu ze szkoleniami, coachingami i projektami wewnętrznymi w organizacji.

10 elementów wciągającego programu talentowego:

  1. Zacznij od komunikacji teaserowej, czyli najbardziej ciekawi to co zakryte…Dziś sms o oryginalnej treści był czymś zrozumiałym dla naszego bohatera. Jednak pamięta dobrze, kiedy dostał niespodziewane zaproszenie na degustację do wietnamskiej restauracji, a tam czekali na niego członkowie zarządu wraz z pozostałymi (także zaskoczonymi) uczestnikami…
    Nasze mózgi potrzebują “domkniętych doświadczeń”. Może pamiętasz badania na temat niedomkniętych figur..Dobra komunikacja to taka, która nie tylko przekazuje istotne treści, ale i pozostaje w pamięci. Komunikacja teaserowa, szeroko wykorzystywana w marketingu idealnie pasuje do promowania projektów wewnątrz organizacji. Zacznij od krótkiego hasła, prostej czy niepełnej grafiki, wysłanej książki, sms lub właśnie zaproszenia w niezwykłe miejsce. Utrzymaj ten suspens przez kilka dni lub tygodni. Kiedy treść na dobre zadomowi się w organizacji – wytłumacz jaki był jej sens komunikując istotne dla Ciebie treści.
  1. Stwórz próg wejścia – reguła niedostępnościBadania pokazują, że im trudniejszy punkt wejścia do danej grupy, tym większe przywiązanie i zaangażowanie w jej działania. I trudniejsze wyjście. Program talentowy z założenia ma być wsparciem rozwojowym dla ludzi, których w sposób szczególny chcesz rozwijać, gdyż będą mieli kluczową rolę w tym, jak Twoja firma będzie wyglądać za 3- 5 lat. Zazwyczaj stosuje się kombinację kryteriów:
    a) Ocena Development Center
    b) Staż pracy
    c) Wskazanie przez przełożonego
    d) Gra kompetencyjna
    e) Wyniki oceny rozwojowej
    ) Wyniki pracy
    g.) Gotowość na zmianę stanowiska / przeprowadzkę
  1. Przygotuj inaugurację – zacznij uroczyście!Pamiętasz akademie rozpoczynające kolejne lata nauki? Ta nutka ekscytacji na myśl, że zaczyna się coś nowego, podniosłość chwili. No właśnie – z projektem rozwojowym jest podobnie. Przygotowując inaugurację podkreślisz rangę projektu. Zaznaczysz, że właśnie rozpoczyna się szczególny okres w rozwoju pracownika i że nie jest w nim przypadkiem. Uczestnicy docenią i zaangażują się w projekt, który już na początku jest ważny w organizacji. Inauguracja to też świetny moment na integrację, komunikację, czym jest projekt, jak korzystać z platformy on-line, która będzie go wspierać.
  1. Zaangażuj zarząd – szef mentorem.Jeśli chcesz zostać dyrektorem – musisz zacząć myśleć jak dyrektor. A nikt lepiej nie wytłumaczy Ci sposobu jego myślenia i działania niż…on sam. Mentor to prawdziwy skarb dla uczestnika projektu. Wspiera, tłumaczy, dzieli się wiedzą i doświadczeniem, wydobywa potencjał z mentee.
  2. Platforma grywalizacyjna, czyli wynieś motywację na wyższy poziom.Grywalizacja to wykorzystanie mechanizmów znanych ze świata gier do zwiększenia motywacji i zaangażowania w wykonywanie nieraz żmudnych działań. To także “podawanie” odpowiednich treści w odpowiednim momencie, odpowiednim osobom. Uczestnik motywowany na platformie grywalizacyjnej np.przez zdobywanie punktów, swoje miejsce w rankingu, specjalne misje i bonusy rozwija się czytając, oglądając, słuchając i samodzielnie tworząc multimedialne materiały.
    Obrazowo można to opisać, nawiązując do znanego powiedzenia: Mawia się, że można przyprowadzić konia do wodopoju, ale nie można go zmusić by się napił. Zgrywalizowane projekty to jak ujęcie wody mineralnej zamontowane bezpośrednio w stajni, reagujące na najmniejsze sygnały odwodnienia „czarnych koni” w naszej organizacji!
  1. Wprowadź spójne story.
    Storytelling to umiejętność tworzenia i opowiadania historii w biznesowym kontekście. Fabuła projektu czyni go wyjątkowym, wspiera komunikację, pomaga zapamiętać skomplikowany projekt i sprawnie się w nim poruszać. Prowadzi nas w narracji od poznania bohatera, aż do szczęśliwego zakończenia. Zgrywalizowany projekt rozwojowy prowadzi uczestnika przez fabułę przenikającą świat on -line (bohater na platformie przeżywający z Tobą przygody) i off-line (może wyślesz uczestnikom pocztówkę z podróży od Twojego bohatera?). Dzięki temu uczestnicy nie tylko lepiej rozumieją projekt i pamiętają o nim, ale i zwiększasz ich zaangażowanie.
  1. Wprowadź warsztatowe szkolenia bogate w narzędzia.
    Zapytaj uczestników wcześniej o doświadczenia z danego tematu, spytaj o oczekiwania. Zastanów się jakie umiejętności i postawy chcesz u nich rozwijać i zrób to w sposób warsztatowy. Jeśli w organizacji działa model kompetencyjny, oprzyj się na nim. W czasie warsztatów dobrym wsparciem szkolenia są gry biznesowe, które dostarczając chwilowej symulacji pozwalają na wyciągnięcie indywidualnych wniosków w obszarze zarządzania czy sprzedaży.
  1. Pracuj z talentami na talentach.
    Kim/czym jest “talent”? Pewnie myślisz teraz o High-Potentials: osobach, które ze względu na różne kluczowe cechy pozytywnie się wyróżniają/ mają potencjał do rozwoju. Instytut Gallupa myśli o “talentach” w nieco inny sposób. Wyróżnił on 34 talenty / silne strony, z których pewne są u nas szczególnie silne i pozwalają nam pracować efektywniej, a jednocześnie z mniejszym wysiłkiem. Indywidualny rozwój można oprzeć na takim właśnie podejściu. Narzędzia diagnozy indywidulanego potencjału warto wpleść w program rozwoju talentów.
  1. Wspieraj rozwój coachingami.
    Takie indywidualne podejście pozwoli uczestnikom pracować nad swoimi konkretnymi obszarami rozwojowymi. Jest to świetne uzupełnienie do wspólnej ścieżki szkoleniowej. Z analizy programów talentowych uczestnicy pytani, czego by chcieli więcej, najczęściej wymieniają właśnie coachingi!
  1. Zakończ z przytupem!
    Historia się kończy, czas rozdania dyplomów i nagród, uściśnięcie dłoni z prezesem. Uroczyste zakończenie pozwoli domknąć całe doświadczenie, poczuć dumę z wykonanej pracy i zwiększy motywację do wcielania zdobytej wiedzy w czyn. To także świetny moment to chwalenia się indywidualnymi osiągnięciami. Jednocześnie, dzięki platformie grywalizacyjnej, jesteś w stanie bardzo precyzyjnie ocenić, nagrodzić każdego uczestnika indywidualnie. Statystyki platformy, która jest dostępna przez wiele miesięcy, pozwala ocenić nie tylko, kto wygrał, ale również opisuje: aktywność, częstotliwość logowań, ilość zrealizowanych łącznie zadań, czas spędzony na edukacji, zadania dodatkowe, aktywność społecznościową i wiele innych.

Podsumowując, opisaliśmy z perspektywy Artura kluczowe elementy innowacyjnego i wciągającego programu. Jeden z nich, opierający się właśnie o te 10 kroków, został finalistą konkursu HR Innowator 2016. Jednocześnie w artykule mniej miejsca poświeciliśmy temu, jak wyłonić taką grupę (skupiliśmy się na rozwojowym programie talentowym). A to już zupełnie inna historia.

GŁOS KLIENTA:

Marek Grabarczyk

Menedżer ds. szkoleń

Leroy Merlin Polska Sp. z o.o

Program rozwoju talentów Drabina Rozwoju istnieje w Leroy Merlin od wielu już lat. Poszukiwaliśmy sposobu na to, by budować zaangażowanie uczestników w jego realizację i uatrakcyjnić formułę. Grywalizacja pozwoliła nam zrealizować oba te cele. 

Dzięki platformie on-line projekt to o wiele więcej niż szkolenia i coachingi. Każdego dnia jako uczestnik mogę rozwijać się menedżersko rozwiązując zadania, zapoznając się z materiałami, biorąc udział w badaniach diagnostycznych. Cała formuła jest tak skonstruowana, by dać mi poczucie, że to wyjątkowy rozwojowy okres w mojej pracy, który pomoże mi przygotować się do nowej roli i zarządzania ludźmi/projektami z poziomu strategicznego.

Share Button