- Efekty szkoleń i metoda analizy przypadków sukcesu
- Podnoszenie efektywności szkoleń
- Narzędzie SCM mierzące efektywność szkoleń
- Alternatywa dla tradycyjnych, długich i drogich metod ewaluacji
- Metodyka SCM krok po kroku
- Success Case Method a wyliczenia ROI
- Jak mierzyć efektywność uczenia się w e-learningu?
Jak SCM mierzy efekty szkoleń?
Success Case Method / Analiza Przypadków Sukcesu to unikalna forma łącząca ewaluację i follow-up po szkoleniu lub innym działaniu rozwojowym. Narzędziem oceniamy, czy konkretne umiejętności nabyte na szkoleniu zostały wykorzystane z wymiernym sukcesem.
Może być wstępem dalszych do pogłębionych wywiadów lub zbiera konkretne przypadki sukcesów konkretnych osób, które następnie można wykorzystać do komunikacji i budowania firmowego know how bazy wiedzy.
Kiedy warto użyć tego podejścia w mierzeniu efektywności działań rozwojowych?
Narzędzie kierujemy do firm i organizacji szukających prostego i efektywnego narzędzia oceny efektywności zrealizowanych szkoleń. Świetnie się sprawdza po cyklach szkoleń takich, jak Akademia Menedżera.
Na jakie pytania odpowiada narzędzie SCM w mierzeniu efektywności szkoleń?
- Które narzędzia / umiejętności wdrożyliście po szkoleniu w pracy?
- Które narzędzia użyliście, jako uczestnicy, jednak bez rezultatu?
- Jak mocno możecie powiązać poznane narzędzie z odniesionym sukcesem?
- Na ile przełożeni wspierają was w stosowaniu poznanych na szkoleniu umiejętności?
- Dodatkowo, dzięki połączeniu koncepcji Pigułek wiedzy test pełni funkcję działań wzmacniających follow-up.
Jakie są założenia teoretyczne tego podejścia do mierzenia efektywności szkoleń?
Narzędzie bazuje na koncepcji opracowanej przez Roberta O. Brinkerhoff. Więcej informacji o koncepcji w artykule konsultantów do pobrania tutaj
Efekty szkoleń i metoda analizy przypadków sukcesu
Jak sprawdzić, czy umiejętności, których nauczano w trakcie szkolenia, rzeczywiście zostały nabyte przez jego uczestnika? Czy sukces szkolenia można zmierzyć, odnosząc go do konkretnej osoby?
Podnoszenie efektywności szkoleń Akademii Menedżera, programów dla Talentów
Metodyka jest częścią większej całości, czyli modelu High Impact Learning System. Został opisany w książce The Success Case Method: Find Out Quickly What’s Working and What’s Not, autorstwa Roberta O. Brinkerhoff
Zastosowanie analizy przypadków sukcesu czyli opis podejścia, w jaki mierzyć efekty szkoleń
- szkolenie/trening to proces usprawniania wydajności i poprawy wyników w pracy,
- efektywność szkolenia to zdolność do wykonania konkretnej pracy bardziej skutecznie, dzięki użyciu konkretnej treści (np. umiejętności) ze szkolenia.
Pierwszym krokiem w modelu jest określenie i opisanie definicji sukcesu.
Co to znaczy, ze menedżer z sukcesem zastosował model ABC lub technikę XYZ? Czym sukces w tym konkretnym przypadku?
Proces ewaluacji SCM analizuje każdego uczestnika. Podstawą badania i obserwowania wpływu szkolenia jest podejście „jeden uczestnik na raz” (zastępuje analizy statystyczne grupy lub populacji). Badanie online na platformie elearningowej analizuje te 3 pytania:
- Czy zastosowałeś już technikę / model / narzędzie / koncepcję ABC?
jeśli nie, tutaj badanie jest przerywane - Czy odniosłeś sukces?
jeśli nie, tutaj badanie jest przerywane - Jak oceniasz wpływ tego narzędzia na sukces, który odniosłeś?
oraz pytanie pomocnicze
- Na ile Twój przełożony wspiera Cię w stosowaniu wiedzy, którą nabyłeś na szkoleniu?
Według metody SCM (Success Case Method) to suma pojedynczych efektów wszystkich działań. Przede wszystkim takie podejście pozwala szybko sprawdzić zwrot z inwestycji w projekt. Na początek zastanawiamy się, ile energii, czasu i zasobów przeznaczasz na realizację projektu, a ile na wdrożenie jego efektów. W przeciwieństwie do wielopoziomowych systemów ocen SCM czyli poprzez analizę przypadków sukcesu, działa bardzo szybko. Jest to nowe podejście do tematu: Efektywność szkoleń. Razem z autorem wystąpienia Krzysztofem Filarski analizujemy jaką konstrukcję ma badanie online SCM
Narzędzie SCM mierzące efektywność szkoleń odpowiada na pytania:
- Które narzędzia / umiejętności zostały wdrożone w pracy?
- Które narzędzia zostały użyte, jednak bez rezultatu?
- Jakie jest powiązanie narzędzia z odniesionym sukcesem?
- Na ile przełożeni wspierają stosowanie poznanych na szkoleniu umiejętności?
- Dodatkowo, dzięki połączeniu koncepcji Pigułek wiedzy test pełni funkcję działań wzmacniających follow-up.
- Narzędzie bazuje na koncepcji opracowanej przez Roberta O. Brinkerhoff.
Czy jest alternatywa dla tradycyjnych, długich i drogich metod ewaluacji?
Pomyślmy o wyjątkowo udanym szkoleniu menedżerskim, w którym brali udział pracownicy firmy 3 miesiące temu. W jaki sposób bardziej prawdopodobnie odpowie menadżer, uczestnik szkolenia z zarządzania:
To było dobre szkolenie, ponieważ dzięki niemu uzyskałem 17% zwrotu z zainwestowanego czasu i energii zarządczej w porównaniu do roku poprzedzającego szkolenie.
Czy raczej:
To było dobre szkolenie, ponieważ do dziś stosuję w moim zespole coachingowy model udzielania informacji zwrotnej. Dzięki niemu rozmowy z pracownikami, którzy mają niską efektywność są bardziej sensowne. Znajduję przyczyny problemów zamiast koncentrować się na objawach!
Język efektywności to język przypadków sukcesów. Lubimy słuchać o tym, że ktoś czegoś dokonał, coś zmienił w swoim życiu dzięki temu, że się czegoś nauczył. Oczywiście żyjemy, oddychamy, myślimy, planujemy, oceniamy i zarządzamy w biznesowym świecie liczb. Można jednak liczyć efekty miarą indywidualnych sukcesów.
To nowe podejście do oceny efektywności szkoleń. Success Case Method opiera się na założeniu, że możemy udowodnić zwrot z inwestycji w szkolenia. Jeśli pokażemy, że suma wymiernych sukcesów wszystkich uczestników da wymierny efekt o wartości wyższej, niż sama inwestycja. Być może brzmi to jak wzór matematyczny. Lepiej więc będzie to opowiedzieć przykładem.
Metodyka SCM krok po kroku:
Na dwudniowym szkoleniu z technik obrony ceny uczestniczyło 10 sprzedawców. Koszt szkolenia to 10 000 złotych.
Jedną z umiejętności, którą ćwiczyli, było wyliczenie korzyści finansowych z usługi dla Klienta. W czasie badania przesiewowego on-line po 1,5 miesiąca 6 z 10 uczestników zadeklarowało, że zastosowało tą technikę w czasie negocjacji z Klientem.
Odpowiedzieli oni twierdząco (TAK) na pytanie: Czy zastosowałeś w pracy technikę wyliczania korzyści finansowych dla Klienta, którą poznałeś na szkoleniu TECHNIKI OBRONY CENY?
Następnie 4 z 6 osób oceniło wysoko (4-5 na pięciostopniowej skali), że ta konkretna technika istotnie przyczyniła się do ostatecznego efektu (tutaj: obrona ceny).
Odpowiedzieli na pytanie:
Zaznacz na skali cyfrę, na ile oceniasz zależność pomiędzy tym narzędziem, a efektem:
To narzędzie jedynie w niewielkim stopniu przyczyniło się do pozytywnego efektu / sukcesu
a
To narzędzie / ta wiedza wyraźnie, bezpośrednio przełożyła się na pozytywny efekt / na sukces.
W czasie wywiadów indywidualnych (przez telefon) z każdą z tych 4 osób ustalono, że łączny zysk firmy z zastosowania tej konkretnej techniki wynosi 28 000 złotych.
W ten sposób udowodniono, że pokazanie zwrotu z inwestycji szkoleniowej jest możliwe. Jest proste! Nie musimy się zajmować główną „zmorą” wyliczania ROI we wszystkich projektach rozwojowych, czyli analizą, co na co ma wpływ, gdyż badamy tylko wpływ.
Sprawdź również, jakie konkretne korzyści ma nasza platforma e-learningowa.
Success Case Method a wyliczenia ROI
SCM jest raczej podejściem niż prostą ścieżką do wyliczenia zwrotu z inwestycji. Warto pamiętać, że jest to możliwe tak, jak w opisanej powyżej historii. Jednocześnie nie wystarczy sama ankieta, lecz badanie warto wzmocnić wywiadami indywidualnymi. Osoba prowadząca takie wywiady powinna mieć zacięcie dziennikarskie oraz dużą wiedzę biznesową. Powinna umieć dopytywać w momencie, w którym uczestnik szkolenia używa w swojej historii faktów lub liczb. To one dają się przełożyć na zysk lub oszczędność pieniędzy i czasu.
Jak wykorzystywać te przypadki sukcesu? Możliwości jest wiele, najciekawsze z nich to:
- wykorzystanie opisanych przypadków sukcesu do promowania projektów szkoleniowych wewnątrz organizacji,
- wykorzystywanie opisanych przypadków sukcesów do stworzenia zbioru najlepszych praktyk sprzedaży,
- energetyczne rozpoczęcie kolejnego z cyklu szkolenia ze sprzedaży historią sukcesu. Sukcesu w tej konkretnej firmie (nasze firmie) tego konkretnego pracownika (naszego kolegi lub koleżanki),
- gromadzenie case study przydatnych w konstruowaniu kolejnych projektów szkoleniowych.
Opisana metoda analizy efektów szkoleń będzie ci służyć niezależnie od innych form. Na pewno znasz choćby w czteropoziomowy model Kirkpatricka. My też! Jednocześnie SCM może być ciekawym uzupełnieniem i wzbogaceniem polityki szkoleniowej w Twojej firmie. Podsumowując: opiera się na przesiewowym badaniu on-line które sprawdza, czy uczestnicy zastosowali narzędzia ze szkolenia. Następnie bada, na ile te konkretne narzędzia czy umiejętności przełożyły się na wymierny efekt w miejscu pracy uczestnika szkolenia.