Organizacje decydują się na przeprowadzenie cyklu działań rozwojowych dla menedżerów w dwóch przypadkach: gdy chcą zbudować solidny i jednolity fundament wiedzy i umiejętności albo gdy wdrażają w swojej firmie zestaw kompetencji lub wartości i chcą każdą z nich „obudować” narzędziami menedżerskimi.
Na projekt rozwojowy można spojrzeć z trzech perspektyw: menedżera – uczestnika akademii, działu HR – czyli koordynatora działań oraz sponsora – zarządu. Dla działu HR – oprócz organizacji i logistyki – ważne będzie, by poznane narzędzia były stosowane nawykowo po szkoleniach. Jednocześnie dla uczestnika menedżera ważny będzie czas i sposób informowania o projekcie oraz adekwatność poznanych narzędzi. Dla sponsora – czyli zarządu – istotna będzie informacja, ile i jakiego rodzaju wsparcia się od nich oczekuje oraz na ile treści szkoleń będą spójne z innymi działaniami w firmie.
Dział HR najwięcej energii poświęca na sprawność organizacyjną projektu. Czy uczestnicy się zapiszą? Czy partner szkoleniowy się sprawdzi? Co z logistyką projektu? Jak zapewnić projektowi wsparcie? Jakie narzędzia on-line zastosować? Nie zapomina jednak także o wymiarze merytorycznym projektu. Dobrze dobrane i ciekawie przedstawione narzędzia będą świadczyć o właściwie przeprowadzonym etapie analizy potrzeb i odpowiednim doborze formy do odbiorcy. Istotne jest także, czy uczestnicy przeniosą zdobytą na szkoleniach wiedzę do swojego codziennego życia zawodowego.
Nawyk to zautomatyzowana czynność (sposób zachowania, reagowania), którą nabywa się w wyniku ćwiczenia (głównie przez powtarzanie).
Pętla nawyku to proces zachodzący w mózgu i sterujący naszymi nawykowymi zachowaniami. Składa się z trzech elementów: wskazówka, zwyczaj, nagroda
Nawyk od niedawna jest „słowem sponsorem” większości działań w obszarze zarządzania. Szukamy sposobów, by działania związane z dbaniem o jakość, efektywność, z troską o klienta, stosowaniem technik menedżerskich stały się naszym dobrym nawykiem.
Jak wspierać menedżerów, by nawykowo stosowali poznane techniki? W jaki sposób badać, czy konkretny uczestnik zastosował konkretną technikę (na przykład FUO czy GROW) i osiągnął konkretny, pozytywny efekt?
Pomocnym narzędziem może być Succes Case Method – Analiza przypadków sukcesu. Badanie przypadków sukcesu jest metodą odroczonej oceny efektywności. Może mieć formę testu on-line, wywiadów strukturyzowanych.
Success Case Method to zarówno filozofia planowania szkoleń, jak i praktyczne narzędzie ewaluacyjne. Badanie pokazuje, które umiejętności są stosowane i użyteczne, które pomimo stosowania są nieprzydatne, a które nie są stosowane. Metoda jest niezwykle prosta, polega na pytaniu: Czy zastosowałeś (narzędzie „A” ze szkolenia) i osiągnąłeś dzięki niemu konkretny pozytywny efekt?
To narzędzie (w odróżnieniu od innych metod ewaluacji) bada efekt danej osoby, a nie grupy jako całości. Jest więc wkładem do szkoleń follow-up. Są one wówczas swoistym festiwalem sukcesów konkretnych uczestników szkoleń. Menedżer, stosując narzędzia i techniki poznane na szkoleniu, osiąga wymierne pozytywne efekty w pracy. Dlatego warto zapewnić w projekcie środki i czas, by je przygotować.
Grywalizacja, czyli intrygująca forma
W kontekście tworzenia nawyków poszkoleniowych ciekawym rozwiązaniem może być wykorzystanie grywalizacji. Idea grywalizacji zyskuje coraz więcej zwolenników. Jej bliski związek z HRM jest tylko kwestią czasu.
Zastosowanie mechaniki gier w świecie szkoleń rozszerza paletę możliwych działań projektowych oraz szkoleniowych. Zgrywalizowana akademia szkoleń daje następujące korzyści:
Od samego początku należy informować uczestników szkoleń o projekcie. Określenie, czym jest ten początek, to pierwsze wyzwanie osób odpowiedzialnych za organizację.
Należy podjąć decyzję, kiedy jest właściwy moment, by zaprosić menedżerów do współtworzenia akademii. Warto kierować się wówczas zasadą: jasno opiszemy, na co uczestnicy mają wpływ (na przykład kolejność tematyki szkoleniowej, ilość i forma zadań przed szkoleniami i po nich) oraz co nie podlega zmianie (np. szkolenia są skierowane do wszystkich bez wyjątku). Gdy już zostanie to ustalone, należy bezzwłocznie powiadomić uczestników.
Grywalizacja to wykorzystywanie elementów znanych z gier do uatrakcyjnienia autentycznych zadań w realnym świecie, co pozwala na szybsze i pewniejsze osiąganie istotnych celów. Jej ważnymi elementami Jej ważnymi elementami jest: zdobywanie punktów lub kolejnych odznak oraz rywalizacji z innymi uczestnikami gry.
Z perspektywy uczestników – liderów, kierowników i dyrektorów, ważne są odpowiedzi na następujące pytania:
Ten prosty model komunikacji: CEL – OBRAZ – PLAN – ROLA może być konspektem artykułu w firmowej gazetce, schematem e-maila lub treścią prezentacji czy filmu komunikującego projekt.
Organizator akademii powinien zapewnić menedżerów, że działania, które wspólnie planują, są adekwatne do wyzwań związanych z pracą. Znacznie łatwiej będzie to zrobić, konstruując program szkoleń z wykorzystaniem konkretnych narzędzi menedżerskich.
Mistrzostwo menedżerskie to nawykowe i regularne stosowanie prostych narzędzi, zasad czy modeli. Łatwo przekonać uczestników do projektu, pokazując, że treść szkolenia będzie tak adekwatna do ich pracy, jak to tylko możliwe.
Jednym z ciekawszych narzędzi, które może być zastosowane na tym etapie, są grupy fokusowe. Fokusy można wykorzystać do zebrania potrzeb szkoleniowych, przedstawienia i zaopiniowania modelu kompetencyjnego oraz do komunikacji projektu.
Uroczyste TAK ze strony zarządu to początek, a nie koniec przygody. Pierwszym wyzwaniem, z jakim spotka się dział HR, jest sam fakt, by zarząd dostrzegł potrzebę zorganizowania akademii dla menedżerów.
Dział personalny może zaprosić prezesa lub inną ważną osobę w firmie do wysłania jasnego komunikatu o projekcie, np. nagrywając film z przesłaniem: „ten projekt jest mi znany, jest dla mnie ważny, będę blisko tego projektu”. W takich działaniach warto wykorzystać model komunikacji CEL – OBRAZ – PLAN – ROLA.
Dział HR, rozpoczynając projekt dla średniej kadry menedżerskiej, może spotkać się z pytaniem z ich strony: „Czy nasi dyrektorzy też będą brali udział w takich szkoleniach?”.
Pytanie bardzo ważne i zasadne. Jeśli na przykład kierowników średniego stopnia nauczymy pewnych narzędzi, a wyższa kadra nie będzie się płynnie nimi posługiwała – wówczas kierownicy nie będą zmotywowani, aby posługiwać się tymi narzędziami.
Rozwiązaniem jest proces kaskadowy: rozpoczęcie od szkoleń dla top managementu i kaskadowo w dół szkolenie kolejnych grup kierowniczych. Na końcu warto spotkać się raz jeszcze z grupą zarządzającą, by na- uczyć jej przedstawicieli wzmacniania efektów szkoleniowych.
W komunikacji z poziomu zarządu warto zadbać o ścisłe połączenie treści akademii z tym, czym żyje firma. Może to być model kompetencji lub profil menedżera. Nie są to więc szkolenia wynikające z indywidualnych oczekiwań kierowników („chciałbym nauczyć się…”), lecz związane są ze spójną filozofią organizacji: „aby być menedżerem w naszej firmie, należy…”. Da to wszystkim zaproszonym do projektu poczucie logiczności i adekwatności działań oraz wpisze się w wizję firmy.
Organizacja akademii szkoleń dla menedżerów jest dużym i złożonym wyzwaniem. Warto zwrócić uwagę na możliwe konflikty w postrzeganiu tej samej sytuacji (rozpoczynamy akademię menedżera) przez różne osoby.
– Dział HR: „Dużo energii poświęcam na część organizacyjną, a jeśli zostanie mi czas i energia, chcę mieć możliwość ana- lizy, jak te umiejętności mają stać się nawykiem menedżerów mojej firmy”.
– Uczestnicy: „Zaangażujcie mnie wcześniej w ten projekt, bo nic o nas bez nas! Pokażcie mi, na ile treść tych szkoleń ma pomóc mi w pracy”.
– Zarząd: „Już zgodziliśmy się na ten projekt, macie budżet. Jeśli potrzebujecie jeszcze naszego wsparcia, oczekujemy, że maksymalnie ułatwicie mi komunikację.
Oczekujemy spójności działań strategicznych firmy z treścią akademii”.
Wszyscy zainteresowani powinni dobrze poznać i zrozumieć cel oraz złożoność akademii, wówczas łatwiej jest zaplanować kogo i na jakim etapie zaangażować. Ponadto, gdy wszyscy zaakceptują projekt, można stworzyć uporządkowany proces, który spójnie wpisze się w filozofię organizacji.
Dział HR może „wygrać” dzięki niebanalnej formie grywalizacji oraz zaszczepić dobre nawyki dzięki metodologii Success Case Method. Menedżerowie otrzymają adekwatne narzędzia i będą się czuć współtwórcami szkoleń dzięki spójnej komunikacji. Zarząd weźmie większą odpowiedzialność za projekt przez zaangażowanie do komunikacji oraz pokazanie spójności Akademii z innymi działaniami firmy.