Jak prowadzić pracowników w rozwoju, aby osiągali cele przy jednoczesnym szacunku dla ich indywidualnego stylu? Na czym polega model rozmowy coachingowej PEAK?
W tym materiale dowiesz się:
Z poniższego filmu Mariusza Siechowicza dowiesz się:
Bardzo lubię chodzić po górach. Czasami zastanawiam się nad tym, z czego to wynika? Tak sobie myślę, że poza całym pięknem obcowania z przyrodą, siłą jest to, że bardzo jasno widzisz, czy osiągnąłeś cel. Wchodzisz, stajesz na szczycie i wiesz. Osiągnąłem, albo nie. Patrzysz w dół i bardzo szybko nabierasz szacunku do siebie. Kawał dobrej roboty, trudny, czasem nie bardzo długi szlak, udało się, zrobiłem to co chciałem.
Bardzo często pomaga w tym mapa, która, kiedy jeszcze stoisz na dole, pomaga ci wybrać najbardziej skuteczną dla ciebie osobiście drogę dojścia do tego celu, a więc – wejścia na szczyt. Właśnie dokładnie w oparciu o inspiracje z gór powstał model PEAK, czyli szczyt. To model coachingu operacyjnego, który pomaga menadżerom prowadzić ludzi w rozwoju.
Określasz bardzo wyraźnie zespołowi, co jest celem. To jest często cel, który jest wspólny dla wszystkich, na przykład wdrożenie standardów obsługi klienta.
Następnie przyglądasz się zespołowi, który masz. Załóżmy, że masz trzy osoby i każda z nich czymś się różni: doświadczeniem, potencjałem, sposobem pracy z klientem, stylem działania. Twoim zadaniem jest zdecydować, jaka dla tej konkretnej osoby będzie najskuteczniejsza droga wejścia na ten szczyt, czyli osiągnięcia tego celu.
I kiedy ludzie ruszą na szlak, czyli zaczynają pracę z tym celem, twoim zadaniem jest towarzyszenie im w tej drodze.
Dwa główne narzędzia, które ci w tym bardzo pomogą:
To właśnie model PEAK. Jasny cel, wspólny dla całego zespołu. Przyjrzenie się każdemu z ludzi, czym się różnią i która droga dojścia do tego celu będzie dla niego najlepsza. Stałe przystanki na tej drodze, kiedy analizujemy, co się zadziało i co przed nami i „pięciominutówka” w oparciu o model 4STEPS.
Korekta i działamy dalej! Powodzenia!