Westhill Consulting

Model rozmowy coachingowej i informacji zwrotnej PEAK

Jak prowadzić pracowników w rozwoju, aby osiągali cele przy jednoczesnym szacunku dla ich indywidualnego stylu? Na czym polega model rozmowy coachingowej PEAK?

W tym materiale dowiesz się:

  • jak prowadzić pracowników w rozwoju w sposób uporządkowany, aby zapewnić pracownikowi poczucie ciągłego rozwoju?
  • dlaczego warto przeplatać rozmowy okresowe, a następnie stosować „5-minutowe” spotkania?
  • jak określać cele główne oraz cele pośrednie?
  • co można zrobić jako menedżer – coach, aby rozwijać swoich ludzi?

Z poniższego filmu Mariusza Siechowicza dowiesz się:

  • Czym jest Model PEAK i jaki ma wpływ na rozwój pracownika?
  • Jak pomóc menedżerom prowadzić ludzi w rozwoju, wg bardzo określonego modelu?
  • Co pomaga Ci wybrać najbardziej skuteczną dla ciebie drogę dojścia do celu?
  • Podsumowując: jakie są dwa główne narzędzia, które Ci w tym bardzo pomogą?

Model PEAK z lotu ptaka

Bardzo lubię chodzić po górach. Czasami zastanawiam się nad tym, z czego to wynika? Tak sobie myślę, że poza całym pięknem obcowania z przyrodą, siłą jest to, że bardzo jasno widzisz, czy osiągnąłeś cel. Wchodzisz, stajesz na szczycie i wiesz. Osiągnąłem, albo nie. Patrzysz w dół i bardzo szybko nabierasz szacunku do siebie. Kawał dobrej roboty, trudny, czasem nie bardzo długi szlak, udało się, zrobiłem to co chciałem.

Jak wygląda Model PEAK i jaki ma wpływ na uporządkowany rozwój pracownika?

Bardzo często pomaga w tym mapa, która, kiedy jeszcze stoisz na dole, pomaga ci wybrać najbardziej skuteczną dla ciebie osobiście drogę dojścia do tego celu, a więc – wejścia na szczyt. Właśnie dokładnie w oparciu o inspiracje z gór powstał model PEAK, czyli szczyt. To model coachingu operacyjnego, który pomaga menadżerom prowadzić ludzi w rozwoju.

Model PEAK: Po pierwsze CO JEST CELEM?

Określasz bardzo wyraźnie zespołowi, co jest celem. To jest często cel, który jest wspólny dla wszystkich, na przykład wdrożenie standardów obsługi klienta.

Po drugie: analiza czyli co mamy jako zespół

Następnie przyglądasz się zespołowi, który masz. Załóżmy, że masz trzy osoby i każda z nich czymś się różni: doświadczeniem, potencjałem, sposobem pracy z klientem, stylem działania. Twoim zadaniem jest zdecydować, jaka dla tej konkretnej osoby będzie najskuteczniejsza droga wejścia na ten szczyt, czyli osiągnięcia tego celu.

Krok trzeci: indywidualna praca w drodze na szczyt

I kiedy ludzie ruszą na szlak, czyli zaczynają pracę z tym celem, twoim zadaniem jest towarzyszenie im w tej drodze.

Dwa główne narzędzia, które ci w tym bardzo pomogą:

  • Przystanki. Spotykasz się ze swoim pracownikiem raz na miesiąc, czy raz na kwartał, na rozmowę trwającą od 40 do 60 minut. W związku z tym, zastanawiacie się wspólnie, na ile skutecznie podąża drogą do tego celu, czyli jak mu idzie praca ze standardami. Analizujesz, co zrobił do tej pory i co jeszcze przed nim.

  • Pięciominutówka. Krótka informacja zwrotna, której udzielasz wtedy, kiedy widzisz, że ktoś zboczył ze szlaku, a więc nie robi tego na co się umówiliście. Przykład ze standardu obsługi klienta. Wdrażacie pomysł na to, żeby w każdej rozmowie obsługowej pojawił się cross-selling. Widziałeś rozmowę pracownika z klientem, nie zrobił tego, rozmowa zakończyła się tylko opowiedzeniem o jednym konkretnym produkcie. Widzisz, że schodzi ze szlaku, zapraszasz go na rozmowę, udzielasz mu informacji zwrotnej i on wraca na drogę, którą się umówiliście. Dalej, w dobrym tempie, podąża na szczyt.

To właśnie model PEAK. Jasny cel, wspólny dla całego zespołu. Przyjrzenie się każdemu z ludzi, czym się różnią i która droga dojścia do tego celu będzie dla niego najlepsza. Stałe przystanki na tej drodze, kiedy analizujemy, co się zadziało i co przed nami i „pięciominutówka” w oparciu o model 4STEPS.

Korekta i działamy dalej! Powodzenia!