Westhill Consulting

Model SPINKA – gdy potrzeba jasnej informacji zwrotnej​

Motyw:

Feedback

Kategoria:

Infografiki, Inspiracje

Data:

22 sierpnia, 2019
Model SPINKA – gdy potrzeba jasnej informacji zwrotnej

Poznaj technikę menedżerską przekazywania JASNEGO komunikatu
i informacji dla pracownika.

Często menedżer potrzebuje szybko i sprawnie przekazać pracownikowi swój feedback. Jednak ryzykiem jest, jak to często przy feedback bywa, pominięcie jakiegoś istotnego elementu procesu. Jak poznać, że „czegoś zabrakło”? Gdybyśmy umieli czytać myśli pracownika, moglibyśmy to łatwo sprawdzić.

Od czego pochodzi akronim i informacja zwrotna SPINKA
i kiedy się stosuje ten model
poznasz etap SPRECYZUJ, aby unikać manipulacji
następnie zobaczysz, czym jest etap I zamiast zakazanego ALE
na koniec poznasz konkretne zwroty i zdania do zastosowania
w metodzie SPINKA

Czym jest metoda spinka i jak wygląda feedback?

Zobacz, co może pojawiać się w głowie pracownika, jeśli w rozmowie feedback zabranie jakiegoś elementu modelu:

O co mu chodzi?

Gdy brakuje precyzji.

Ale się czepia...

Kiedy brakuje pozytywu.

Czuje się zmanipulowany

"niby chwali, a chodzi o krytykę..." Gdy brakuje "A", a pojawi się "ALE"

Co mam poprawić?

Kiedy zabraknie negatywu.

O co to wszystko...

Kiedy nie przedstawisz konsekwencji.

Co mam zrobić inaczej?

Gdy nie przedstawisz alternatyw.

Jak działa model informacji zwrotnej SPINKA?

Informacja zwrotna metodą SPINKA zbiera 6 elementów. Stosujemy go, gdy chcemy precyzyjnie opisać oczekiwania. SPINKA zachęca, byś komunikował się precyzyjnie, bez manipulacji. W powyższej infografice zwróć uwagę na fragment zakazanego zwrotu ALE, który działa bardzo negatywnie w każdej sytuacji (jest dobrze, ale…).

SPRECYZUJ

  • Używaj precyzyjnego języka
  • Mów o zachowaniu,
    a nie o jego interpretacji
  • Odnoś się do faktów
  • Kontroluj własne emocje

POZYTYWY

  • Zaczynaj od pozytywnych informacji.
  • Znajdź przynajmniej 3-4 wartościowe zachowania
  • Mów: "podobało mi się", "dobrze zrobił_ś..."

I

  • Pomiędzy "+" i "-" nigdy nie używaj słowa "ALE"
  • Zamiast "ALE" mów "jednocześnie", "to, co mi się podobało...", "to, co powinieneś wiedzieć..."

NETATYWY

  • Nzywaj negatywne zachowania bez "lukrowania"
  • Wskaż maksymalnie 3 negatywy - nad większą ilością nie da się pracować jednocześnie

KONSEKWENCJE

  • Wskaż konsekwencje negatywnych zachowań
  • Mów "efekty był taki, że...", "to, co powiedział_ś spowodowało..."

ALTERNATYWY

  • Zaproponuj lepszy sposób zachowań.
  • Mów "porponuję...", "następnym razem..."

Jeśli ciekawi Cię ten temat, poznaj kolejne narzędzia udzielania informacji zwrotnej: model GOLD, model PEAK, model SARA, FEEDFORWARD.

Techniki informacji zwrotnej są elementem każdej Akademii Menadżera.