ALIOR BANK Akademia Lidera: JAKIM JESTEŚ PRZYWÓDCĄ?
Charyzmatyczny lider, wierzący w słuszność swoich idei, pełni nie tylko rolę przywódcy, ale też coacha – motywatora, który zagrzewa swój zespół do walki. Szczególnie w erze TRANSFORMACJI CYFROWEJ rola lidera jest ważna. To wszystko było kluczowe dla ALIOR BANK, gdyż strategią tej firmy jest cyfrowość.
DWA MODELE LIDERA – cel projektu: od TRANSAKCJI do TRANSFORMACJI
Nasz klient był świadomy, że istnieją dwa rodzaje przywództwa. Przywództwo transakcyjne zakłada niejako układ między szefem a pracownikiem. Opiera się na nagrodach i karach za wykonanie zadania. Czyli zadanie – nie jest celem, tylko efektem pośrednim w systemie 0:1- można je wykonać albo dobrze, albo źle i otrzymać za to nagrodę lub karę (np. upomnienie managera).
System ten obarczony jest wieloma nieprawidłowościami – stwarza atmosferę nieufności i wzbudza niechęć do dzielenia się pomysłami – nie od dziś wiadomo, że taki rodzaj relacji pomiędzy pracownikami a managerem nie sprzyja efektywnemu zarządzaniu. W opozycji do zarządzania transakcyjnego jest model przywództwa transformacyjnego. Transformacja – założeniem tej idei jest zmiana dotycząca sposobu postrzegania pracy, świata i wartości. Tak, aby po przekształceniu w całość stanowiły solidny fundament do budowania motywacji zespołu.
Zmiany te zachodzą poprzez zastosowanie określonych działań przez Lidera Transformacji. Według Bass’a taki lider wie, że zainteresowanie rozwojem pracowników, znajomość ich potrzeb, prowadzi do wytworzenia poczucia wspólnoty i zwiększenia poziomu zaufania w grupie. Lider Transformacyjny jest mistrzem komunikacji i dzięki temu ciągnie za sobą innych.
Lider Transformacyjny idealnie wpisuje się w nowoczesny model funkcjonowania systemu zarządzania wewnątrz struktur organizacji. Coraz więcej firm, chcąc jak najbardziej wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów wprowadza cyfryzację swoich usług.
ALIOR BANK Akademia Lidera: CYFRYZACJA I GAMIFIKACJA
Alior Bank wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Klientów, przechodzi transformację w firmę finansowo-technologiczną. To kolejny krok banku w budowaniu nowoczesnej, niestandardowej oferty.
Akademia Lidera 3.0, realizowana wspólnie z Westhill Consulting, to elitarny projekt rozwojowy dedykowany Dyrektorom oddziałów Alior Bank. Celem projektu jest wdrożenie zarządzania zgodnego z Modelem Lidera Transformacyjnego. Projekt jest elementem strategii Banku: Cyfrowy Buntownik.
„O podjęciu współpracy z Westhill Consulting zdecydowało wzajemne zrozumienie i niestandardowe, spersonalizowane narzędzia pracy – czułem, że jest to coś, co jest dedykowane specjalnie dla nas” .
Paweł Bendor, Manager Zespołu Szkoleń i Rozwoju Pracowników
CO ZREALIZOWALIŚMY W PROJEKCIE?
W projekcie ALIOR BANK Akademia Lidera wzięło udział ponad 200 osób. Działania zaplanowaliśmy na 18 miesięcy. W tym okresie uczestnicy, nie tylko biorą udział w trzech modułach szkoleniowych takich jak:
- “Expose szefa”
- “Informacja zwrotna”
- “Angażowanie uczestników w trakcie spotkań”
ale także realizują dodatkowe zadania. Jednym z takich badań jest TeamPlus, który pomaga sprawdzić efektywność swojego zespołu. Badanie diagnozuje jakość pracy zespołowej ocenianej przez wszystkich jej członków.
Uczestnicy odbyli także rozmowy coachingowe z trenerami, dzięki którym wiedzą jak budować zespół w oparciu o koncepcję P.Lencioniego. Paweł Bendor podkreślił, że to badanie efektywności zespołu, okazało się dokładnie tym, czego oczekiwali od sprawnie przeprowadzonego feedbacku.
PLATFORMA GAMIFIKACYJNA JAKO WSPARCIE DLA ALIOR BANK Akademia Lidera
W całym projekcie towarzyszy uczestnikom Platforma Gamifikacyjna. Logując się poprzez stronę internetową, podróżują po Europie, przeżywają przygody i zdobywają cenną wiedzę. Każdego dnia rozwiązują interaktywne zadania, oglądają pigułki wiedzy i zaliczają MICRO testy.
Za wszystkie działania zdobywają wirtulaną walutę, którą mogą wymieniać na nagrody. W każdym kraju odkrywają fragment kodu dostępu, aby w finale zdobyć Artefakt Lidera Transformacyjnego.
Jednym z najciekawszych elementów projektu, była gra kompetencyjna. Poprzez zastosowanie mechanizmów gamifikacyjnych, uczestnicy mieli możliwość sprawdzić wiedzę na temat kompetencji zawartych w modelu lidera. Następnie odbyli rozmowy z coachem i zaplanowali indywidualne cele rozwojowe w poszczególnych obszarach.
Takie podejście jest nowoczesną alternatywą do klasycznego Development Center.
Projekt cieszy się ogromnym zainteresowaniem, osiągnęliśmy zaangażowanie aż 98%!
Średnio jeden użytkownik przebywał na platformie 22 godziny, co sprawia, że musiał po drodze przyswoić ogromną ilość wiedzy, a nauka była przyjemnością. Do tej pory również, liczba punktów możliwych do zdobycia przez jednego uczestnika to 66375, a średnia liczba punktów zdobytych przez jednego uczestnika to 61252. To wszystko pokazuje, że taka forma stawania się Cyfrowym Buntownikiem i Liderem Transformacyjnym, to dobry sposób na zmianę.
Jakie były efekty projektu?
Na koniec wybrane opinie uczestników projektu:
Beata
Dobrze przygotowane, klarowny przekaz informacji. Prowadzący Filip współpracujący cały czas z grupą. Dobrze spożytkowany czas.
Grzegorz
Bardzo dobre i praktyczne szkolenie. Prowadzący w ciekawy i interesujący sposób wciągnął całą grupę w aktywny udział.
Sylwia
Ciekawy sposób prowadzenia szkolenia, angażujący wszystkich uczestników równocześnie. Interesujący dobór materiałów oraz narzędzi używanych podczas szkolenia.
Jolanta
Szkolenie bardzo przydatne w codziennej pracy lidera. Wspierające rozwój osobisty.
Karolina
Szkolenie przygotowane, współpraca prowadzącego z grupą.
Paweł
Bardzo fajne szkolenie, pozwalające zidentyfikować defekty zespołu i pomagające w ich eliminacji. Polecam
Anna
Szkolenie oceniam bardzo wysoko, prowadzący był mocno zaangażowany. Całe szkolenie prowadzone w sposób bardzo aktywny dla zespołu.
Lidia
Lider 3.0 porządkuje wiedzę z zakresu pracy z zespołem. Daje ogromną inspirację do zmiany postawy, zmiany siebie i zespołu.