Jakie były wyzwania projektu LIDER Z DOBRĄ ENERGIĄ?
„Lider z dobrą energią” – to projekt dedykowany dla Dyrektorów i Kierowników PGNiG Obrót Detaliczny. W tym kompleksowym projekcie rozwojowym, wzięło udział aż 380 menedżerów. Głównym celem projektu było:
- wzmocnienie kompetencji managerskich,
- ujednolicenie standardu zarządzania,
- usprawnienie współpracy pomiędzy kadrą managerską.
Jak przebiegał proces rozwoju menadżerów?
Projekt był podzielony na etapy. W pierwszej jego części wypracowaliśmy Model Kompetencji Managera PGNiG Obrót Detaliczny.
Wszystkie działania poprzedziliśmy szczegółową analizą:
- warsztaty moderowane,
- wywiady z zarządem,
- wywiady z pracownikami
- ankietę on-line.
Kolejnym działaniem dla uczestników była realizacja testu kompetencyjnego w formie on-line. Test został przygotowany na podstawie Modelu i obejmował 24 case’y sytuacyjne. W każdym z casów zaszyliśmy kompetencje z Modelu. Dzięki takiemu rozwiązaniu, każdy z uczestników mógł na początku projektu sprawdzić swoją wiedzę w poszczególnych obszarach managerskich. Następnie zaprosiliśmy uczestników na szkolenia stacjonarne.
Pierwszy moduł „Ja jako Lider” – wzmacniał kompetencje związane ze świadomością własnych zachowań jako Lidera. Dlatego przed tym szkoleniem zaprosiliśmy każdego uczestnika do realizacji badania Talent Reflect – które diagnozuje naturalne talenty i silne strony menedżerów. Dzięki temu, każdy z uczestników mógł budować swój wizerunek liderski właśnie w oparciu o silne strony.
W drugim module „Ja i zespół” koncentrowaliśmy się na wyposażeniu uczestników w konkretne narzędzia managerskie związane z zarządzaniem zespołem.
Trzeci moduł „Lider zarządzający w zmiennych warunkach” – każdy z uczestników mógł ćwiczyć i wzmacniać kompetencje związane z zarządzeniem zmianą i przeprowadzaniem swoich pracowników przez zmiany w organizacji.
Każdy moduł kończyliśmy zadaniem wdrożeniowym, a kolejny rozpoczynał się od omówienia wdrożenia. Działania wspieraliśmy microelearningiem. Dzięki takiemu podejściu pomagaliśmy menedżerom, koncepcje poznane na szkoleniach, przełożyć na pracę w realnych warunkach biznesowych. Na koniec projektu każdy ponownie wypełnił test kompetencyjny – aby sprawdzić jak zmienił się jego przyrost wiedzy w obszarze kompetencji wskazanych w Modelu Lidera.
Efekty projektu
Przyrost zmienił się i nastąpiło podniesienie kompetencji u menedżerów! Wyniki testu kompetencyjnego na koniec projektu mówią same za siebie – aż w 7 z 8 porównywanych kompetencji menedżerowie podnieśli swój poziom. Wszystkie działania które podjęliśmy – analiza, szkolenia, badania online – pozwoliły rozwinąć menedżerów.