Jedna z najefektywniejszych metod nauki, czyli FISZKI jest idealnym przykładem MICROLEARNINGU. Porcja wiedzy (niekoniecznie słówko języka obcego, ale dowolna micro – pigułka wiedzy) jest:
– oczywiście mała, esencjonalna
– „zmusza” mózg do wysiłku (zanim odwrócisz fiszkę, poświęć kilka sekund na próbę przypomnienia sobie właściwej odpowiedzi)
– jest idealna do powtórek (tzw. szuflady UMIEM – DO POWTÓRZENIA – NIE UMIEM)
Dlaczego więc dookoła microlearningu narosło tyle mitów i nieporozumień?
Powyższa infografika opisuje zastosowanie microlearningu w biznesie, nakładając go na cykl uczenia się:
– prework – przygotowanie np. przed warsztatem / szkoleniem
– follow up – wzmacnianie nabytej wiedzy
– samodzielny rozwój
– wspieranie innych procesów – np. w onboardingu po szkoleniu ze standardów obsługi oferujemy 5 animacji do 5 minut o obsłudze Klienta
Jakie są mity związane z microlearningiem?
– im dłuższy materiał, tym skuteczniejszy!
– aby uczący się czegoś nauczył, musi skupić się na nauce odpowiednio długo, “rozdrabnianie” procesu (ang. chunking) rozprasza i przeszkadza…
– jeśli treść została celowo skrócona, to traci na jakości i na głębi, jest powierzchowna.
A jakie są fakty?
– skuteczność uczenia się rozumiana jako “transfer informacji z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej” zależy od liczby powtórek, czyli ekspozycji na materiał. Tak jak opisane wyżej fiszki. Więc im krótszy, bardziej esencjonalny materiał, tym łatwiej użyć go w powtórkach!
– Chunking jest jedną z najskuteczniejszych metod uczenia się, polega na świadomym dzieleniu materiału na mniejsze części, kawałki. Teoria uczenia się w oparciu o dzielenie wiedzy na części jest znakomicie opisana w literaturze psychologii kognitywnej pod nazwą Chunking Learning Theory.
– wydobywanie esencji z treści jest kolejną podstawową koncepcją uczenia się i opiera się na pracy z materiałem właśnie… w celu wyciągnięci z niego esencji. “Zmusza” mózg do aktywności, a micro pigułka wiedzy często jest na ścieżce uczenia się powtarzana, jeśli chodzi o tę esencję treści, ale różni się jeśli chodzi o formę. Przykładowo ta sama esencja jest zawarta w infografice, następnie po tygodniu podana jako animacja, potem quiz. To super – skuteczne dla pamięci!