- Co to jest microlearning?
- Co daje mikrolearning w elearningu?
- Jak się lepiej uczyć?
- Dlaczego microlearning jest skuteczny?
- Jakie są 3 niezbędne zasady wdrożenia mikrolearningu?
- Podsumowanie: korzyści z microlearningu
Co to jest microlearning?
Microlearning to przygotowanie procesu uczenia się w oparciu o taki kontent, które jest optymalnie skrócony, aby umożliwić uczącym się dopasowanie nauki do ich życia zawodowego. Przyswojenie takiej porcji wiedzy zajmuje od kilkudziesięciu sekund do kilku minut, jednocześnie przynosząc wymierną rozwojową wartość.
Microlearning jest o 17% bardziej efektywny i wywołuje o 50% większe zaangażowanie niż typowe kursy e-learningowe.
Źródło: The State of Video in Education 2018
3 kroki do wdrożenia microlearningu:
- mapowanie kompetencji (czyli z jakich porcji wiedzy składa się np. kompetencja: efektywność osobista) oraz przygotowanie micro kontentu, czyli treści edukacyjnych, pigułek wiedzy
- dystrybucja czyli przekazywanie go dla użytkowników w różnorodnej formie pakietów za pomocą przystosowanej to tego platformy microlearning – friendly
- mikro- sesje rozwojowe, czyli uczenie się regularnie, ale krótko (po kilkanaście minut dziennie), z zaplanowanym cyklem powtórek
W e-learningu te obszary uzupełniają się i przenikają: dzielenie wiedzy na małe porcje oraz ich dystrybucja jeśli chodzi o microformy i microsesje uczenia się. Dla użytkownika, czyli osoby, która się czegoś uczy online, przyswojenie takiej pigułki wiedzy powinno trwać maksymalnie do kilka minut. W microlearningu kluczowe jest ułożenie ścieżki różnorodnych pigułek wiedzy. Cała sesja uczenia się możne trwać kilkanaście do kilkudziesięciu minut. Przykładowe pigułki microlearningowe to video lub animacja, quiz, krótki artykuł, krótki podcast, krótki kurs SCORM. Poznaj dobrze i wdróż w firmie te zasady: mapowanie wiedzy, przygotowanie microlearningowego kontentu i jego dystrybucja w czasie z zaplanowanymi powtórkami.
Jakie umiejętności można podzielić na micro części? Oczywiście wszystkie! Zobacz bibliotekę gotowego, microlearningowego kontentu w podziale na poniższe kategorie:
Czy skuteczniej jest dzielić wiedzę na małe części, czy „pochłonąć ją” raz, a dobrze? Co daje mikrolearning w elearningu?
Małe jest piękne, ale nie raz spotykasz się z poważnym podejściem, że do nauki potrzeba mieć idealne warunki, skupienie i dużo czasu. Źle kojarzy się skakanie z tematu na temat i z formy na formę. Jak doskonale idealne warunki musisz sobie lub pracownikom zapewnić, by się CZEGOŚ nauczyli?
Kiedy byłem małym chłopcem, idealne warunki do nauczenia się czegoś, były opisywane tak: mały Krzyś lub nastoletni Krzysztof siada do biurka i zapala lampkę. Otwiera pomoce naukowe, podręcznik. W skupieniu, przez długi czas, w bezruchu zagłębia się w wiedzę, aż… wiedza raz a dobrze trafia na zawsze do jego głowy!
Ponieważ edukacja, szczególnie szkolna przez ostatnie dziesięciolecia nie zmieniła się zbytnio… Wielu podobnie uważa i dziś! Że należy PORZĄDNIE SIĘ SKUPIĆ, uczyć ciągiem przez wiele godzin lub dni i wtedy MAMY TO! Efektem jest porządna, rzetelna wiedza. Sprzecznie z wiedzą o nauczaniu, gdy pytano ludzi, jaki oni sami oceniając, jest skuteczniejsze.
Pytano w badaniu: Jak lepiej się uczyć: po 10 minut, codziennie przez 1 miesiąc, czy przez 300 minut ciągiem?
Osoby pytane o to wybierały… 5 godzin ciągłej nauki jako EFEKTYWNIEJSZY sposób uczenia. Ale to nie jest efektywniejszy sposób uczenia! Efekt dla pamięci, ale także motywacji do nauki i satysfakcji z uczenia się dawało podejście microlearningowe.
Od wielu lat w naszej firmie funkcjonuje z powodzeniem dział Nowych Mediów. Stworzyliśmy unikalną Bibliotekę microlearningowego Kontentu Rozwojowego, możesz zobaczyć TUTAJ, jakie tematy i kompetencje tam znajdziesz.
Dlaczego microlearning jest skuteczny?
Tymczasem bardziej sensownie jest WIEDZĘ podzielić na małe MICRO fragmenty. Badania skuteczności pokazują, że takie podejście pozwala zapamiętać znacznie więcej! Trzeba zadbać o różnorodność form. Rozłożyć je w czasie i wtedy już wystarczy przyswajać jako porcje wiedzy, co idealnie przezwycięża krzywą zapominania.
Poniżej zobacz schemat, jak microlearningowy kontent jest początkiem procesu uczenia się. Kolejne etapy to inteligentne powtórki, a efektem jest Index Efektywności uczenia się
Jakie są 3 niezbędne zasady wdrożenia mikrolearningu?
1. Bądź micro-friendly już na etapie mapowania wiedzy
Ktoś musi podzielić wiedzę na części. Kto? Czy masz to być TY, a może WŁAŚCICIEL tej wiedzy w firmie, a może DOSTAWCA kontentu? Ważne: już od samego początku jako osoba odpowiedzialna za rozwój w organizacji dbaj, by wiedza była tworzona na zasadzie małych części, fragmentów gotowych do podziału, mini-rozdziałów, krótkich części. Opis nowego produktu, procesu, nowy standard podziel na fragmenty już na etapie mapowania. Tak stworzysz pigułki wiedzy.
2. Micro pigułki w różnych kolorach, czyli różnorodność form.
Jaka forma? Jest dziś w e-learningu dostępnych wiele micro formatów. Zadbaj o różnorodność form prezentacji każdej MIKROLEARNINGOWEJ pigułki. Oto przykład. Jeśli twoim zadaniem jest nauczyć pracowników nowych standardów sprzedaży, podziel wiedzę na przykład tak:
- najpopularniejsze SCORM, ważne, by kurs e-learningowy był krótki i dał się przyswoić w kilka minut (sic!)
- wideo, animacje
- infografiki
- quizy
- gry
- symulacje, wideosymulacje
- krótkie case study
- testy wiedzy
- wideo z 3 – minutowym wprowadzeniem
- wideo TUTORIAL na przykład nowych funkcjach w OPROGRAMOWANIU
- Infografika z etapami i krokami
- kilka slajdów e-learningowych w formacie SCORM z lektorem
- e-book opisujący na 10 stronach zastosowanie nowego standardu dla 5 topowych produktów twojej firmy
- interaktywna gra sprawdzająca wiedzę
- animacja z lektorem
3. Poprawnie rozłóż w czasie proces nauki zadbaj o częstotliwość powtórek
Możesz aktywnie zachęcać osobę, która się uczy, by PRZERWAŁA proces i wróciła do niego kolejnego dnia. Możesz wspierać proces rozkładania działań na platformie e-learningowej lub gamifikacyjnej poprzez system motywujący do regularności A NIE do pochłonięcia = przeklikania całego materiału. Zaplanuj cykl powtórek. Jak często? Klasyczny Spaced repetition mówi o 5- krotnym powtórzeniu materiału i mówi o okresie przykładowo rozkładanym w interwały: 1 dzień -5ty dzień -14ty dzień – za miesiąć – za 6 miesięcy.
Sprawdź również, jakie są inne skuteczne zasady efektywnego uczenia się.
Podsumowanie: korzyści z microlearningu
Czy to działa zawsze i dla każdego? Nie! Ale będzie o niebo bardziej skuteczne, niż całościowa prezentacja kursu „za jednym razem”. Wszystko po to, by wiedza nie tylko została… przyswojona ALE I ZAPAMIĘTANA!
Jeśli szukasz inspiracji, jak się uczyć SKUTECZNIE, tak by ZAPAMIĘTAĆ, zobacz nasz NIEZBĘDNIK ZAPAMIĘTYWANIA! 10 reguł, jak uczyć się, by zapamiętać. Na zawsze!
Wiem, że microlearning jest skuteczny. Jak go zastosować do mojej platformy e-learningowej?
Możesz wykupić dostęp do gotowej Biblioteki takich materiałów. Możesz zamówić je w naszym dziale Nowe Media.
lub zrobić samodzielnie, korzystając z wiedzy, którą już masz. Są 3 źródła materiałów – kontentu e-learning, które możesz wykorzystać w swojej platformie lub w fabularnej platformie GAMEHILL: