Spis treści:
- Co to jest adaptive learning wspierany AI?
- Jak platforma Adaptive Learning dostosowuje się do użytkownika?
- Jak powstaje platforma ADAPTIVE LEARNING? Jak odpowiada na aktualne wyzwania?
- Adaptive learning: mamy milion rekordów, czyli porcji informacji do zapamiętania.
- Wskaźnik efektywności uczenia się – ciekawy przykład zastosowania sztucznej inteligencji
- Co to jest adaptive content w e-learningu?
- Jak platforma wspierana AI może być zintegrowana z diagnostyką biznesową?
- Jakie 3 elementy powinna zawierać platforma Adaptive Learning?
Co to jest adaptive learning wspierany AI?
Adaptive learning to platforma do rozwoju i uczenia się, która dostosowuje treści do preferencji i rezultatów każdego z uczestników INDYWIDUALNIE. Platforma adaptive learning wykorzystuje mechanizmy Sztucznej Inteligencji do inteligentnych systemów powtórkowych, feedback oraz rekomendacji treści (ścieżki). Uczenie adaptacyjne, bo tak można tłumaczyć to podejście, to dostarczanie zindywidualizowanych doświadczeń rozwojowych. Celem Adaptive Learning jest, by użytkownik powiedział na przykład coś takiego:
Tak, to dla mnie! Tak, dokładnie TO warto, bym teraz powtórzył! System „wiedział, pamiętał” że ten materiał ostatnio mnie zaciekawił, albo był dla mnie wyzwaniem. To pomaga mi radzić sobie z krzywą zapominania!
Dzięki temu podejściu, wspieranym przez algorytm sztucznej inteligencji, możemy dostosować się do unikalnych przecież potrzeby konkretnego użytkownika platformy online.
Czy sztuczna inteligencja może wspierać proces uczenia się? Jakie cztery trendy i wyzwania widzimy w obszarach zarządzania wiedzą w organizacjach? Gdzie w tym trendzie jest miejsce na adaptive learning?
Jak platforma Adaptive Learning dostosowuje się do użytkownika?
- Poprzez dostosowanie ścieżki uczenia się do konkretnej osoby.
- Poprzez indywidualne, dostosowane do konkretnej sytuacji, informacje zwrotne, adekwatne dla postępów każdego uczestnika z osobna.
- Poprzez dostosowywane dla niego zasoby edukacyjne, czyli kontent rozwojowy.
- W przypadku dodatkowo zastosowania gamifikacji będzie to ścieżka gracza INNA w mniejszej lub większej części dla ANNY, niż ścieżka gracza PIOTRA.
- W przypadku gamifikacji kluczowym jest balansowanie pomiędzy dostosowaniem indywidualnej ścieżki gracza ORAZ zachowaniem fair play dla wszystkich graczy. Powinni mieć oni możliwość osiągnięcia takich samych statusów w rankingu, ale… inną drogą!
Adaptive learning daje takie doświadczenie zamiast tradycyjnego, takiego samego dla wszystkich podejścia ONE-SIZE-FITS-ALL.
Krzysztof Filarski opowiada: Uczyć się, czy nauczyć? Wystąpienie opisujące projekt b+r który realizujemy razem z Akademią Leona Koźmińskiego przybliża temat Adaptive Learning i zastosowania AI w rozwoju.
W filmie pokazujemy, jak sztuczna inteligencja wpływa na proces uczenia się w firmach:
- Jak wybrać wiedzę do nauczenia się?
- Jak zapewnić retencję wiedzy w organizacji?
- Co bada algorytm w procesie uczenia?
- Jak microlearning wspiera algorytm?
Jak powstaje platforma ADAPTIVE LEARNING? Jak odpowiada na aktualne wyzwania? Opowiada Krzysztof Filarski:
Jest takie chińskie przysłowie, które mówi: „Kiedy wieje silny wiatr, to jedni budują schrony, a drudzy budują wiatraki”. Przedsiębiorca jest taką osobą, która buduje wiatraki, która szuka okazji, szuka potencjału tam, gdzie wielu też widzi wyzwania, czasami nie do pokonania.
Dzięki możliwościom projektów badawczo – rozwojowych dzisiaj mogę o tym mówić, dzielić się tą pasją, która mi w pracy przyświeca. Mogę podzielić się z państwem projektem PLATFORMA ADAPTIVE LEARNING wspierana AI, który dotyczy rozwoju ludzi dorosłych. Ludzi, którzy już teraz pracują w firmach, w korporacjach i są naszymi potencjalnymi klientami, a my tworzymy dla nich software, czyli rozwiązanie informatyczne, które pomaga im się uczyć.
Przygotowałem cztery pytania na start, które też sam w sobie często zadaję. Pierwsze jest takie:
Czy dorosła osoba, która już skończyła szkołę czy studia, to ona czy jeszcze coś ma się uczyć?
Ja mam dla państwa taką prostą technikę, którą sam stosuję, kiedy się zastanawiam: czy ty Krzysztof, jeszcze coś masz do nauczenia się. Do tego służy kciuk. Druga ręka jest też bardzo ważna. Ja robię to w ten sposób: biorę ten kciuk, przykładam go tutaj w takie specjalne miejsce i chwilkę czekam. Jeżeli czujecie państwo, że bije wam serce, tak jak mi bije, to znaczy, że odpowiedź na pierwsze pytanie jest twierdząca.
Na pewno jest jeszcze mnóstwo rzeczy, które powinnaś/powinieneś się nauczyć.
Jest luty 2020. Gospodarka kwitnie, wszyscy sobie świetnie radzą i być może jest wiele osób, które myśli sobie tak: Idzie dobrze, czego tu w ogóle, co tu zmieniać, niech idzie, tak jak idzie. Kryzysu nie będzie, nic się nie wydarzy nieoczekiwanego. Jest marzec, jest kwiecień 2020 roku. Nie miliony, ale miliardy ludzi na świecie nagle musi nauczyć się innego sposobu pracy, innego działania, innych programów komputerowych, innych procedur, procesów. To jest sytuacja, która spotyka i spotkała, i dzisiaj dalej spotyka tysiące firm na świecie. My jesteśmy dostawcą rozwiązania, które pomaga ludziom uczyć się całe życie.
Dlaczego? Te pytania cały czas są ważne. Mam nadzieję, że też to spotkanie ze mną, jakoś będę mógł podzielić się z państwem moją pasją uczenia się. Ja jestem psychologiem, ale też zajmuję się informatyką. Zajmuję się właśnie wdrażaniem algorytmów sztucznej inteligencji do uczenia. Tutaj pojawiają się takie pytania. Być może kiedy słyszycie państwo sztuczna inteligencja, to ktoś może pomyśleć:
To my już naprawdę potrzebujemy sztucznej inteligencji, żeby rozwijać naturalną inteligencję?
Zapraszam was do mojego świata tworzenia takich rozwiązań i zastanowimy się, czy jest tak jak ten przedsiębiorca, który patrzy, że wieje wiatr, czy jest na świecie potrzeba na to, żeby wspierać firmy, dorosłe osoby w uczeniu się, właściwie całe życie.
Na pierwsze znaleźliśmy odpowiedź dzięki kciukowi. To są pytania, które tutaj zaadresuję też do wielu z nas. Tych, którzy nas oglądają, którzy są na sali. Wielu z nas myśli sobie:
Co, jak się uczyć, jak tę wiedzę zapamiętywać. No przecież szkoły nas tego uczą…. Niestety nie!
Ja mówię, jako ojciec 11-letniej córki. Bardzo marzę i liczę na to, że szkoły będą skutecznie uczyły, nie tylko uczyły, dzięki bardzo ciekawym technologiom, które też z wielu państwa z dumą prezentujecie, a też dodatkowo będziemy uczyli dzieci, jak się uczyć. I tutaj szkoły jeszcze wiele mają do zrobienia, czyli nie tylko uczyć, ale uczyć, jak uczyć się skutecznie.
A dlaczego to jest ważne? Rozejrzyjmy się, w takim razie, w świecie, w którym jesteśmy nawet to, że dzisiaj spotykamy się w taki niezwykły sposób. że jesteśmy też w połowie właściwie digitalnie. Pokazuje jakie niesamowite wyzwania i ciekawe zmiany czekają nas w świecie, który nas otacza. Ja tylko cztery z nich przytoczyłem, które są dla mojego zespołu informatyków, psychologów, osoby, które zajmują się uczeniem, w partnerstwie z Akademią Leona Koźmińskiego tworzy to rozwiązanie i my jesteśmy świadomi tych czterech wyzwań.
Wyzwanie: coraz więcej informacji.
Czy zdajecie sobie państwo sprawę może z tego, że dzisiaj gdybyście podeszli do kiosku z gazetami, kupili wydanie dzisiejsze jakiejś codziennej gazety. Czy to będzie Wyborcza, czy to będzie Nasz Dziennik. Jak państwo sobie życzycie, czy na prawo czy na lewo, to tam jest tyle informacji, ile jeszcze dwa, trzy pokolenia wcześniej, człowiek spotkał, dotknął, pochłonął przez całe swoje życie. My dzisiaj w wydaniu papierowym czy internetowym jakiejś gazety, mamy do czynienia z taką ilością informacji, którą trzy pokolenia wcześniej człowiek całe swoje życie spotykał. My dzisiaj spotykamy się nawet w tym gronie, tutaj patrząc, ja na państwa, państwo na siebie wzajemnie. Więcej ludzi spotykamy w ciągu miesiąca, niż nasi dziadkowie przez całe swoje życie mieli okazję spotkać. W związku z tym jak radzi sobie nasz umysł. To jest mój obszar, którym się pasjonuję, fascynuję.
Posłuchaj podcastu Arka Siechowicza z GAMEHILL w rozmowie z Jarkiem Jarzębowskim o Adaptive Learning:
Nasz umysł mówi: nie jestem w stanie skupić się tak długo na jakiejś jednej treści!
Wyłączam się, za dużo tych informacji. Mówimy o tym, że takie były badania, że człowiek dziś ma mniejszy czas skupienia się na jednej rzeczy, niż złota rybka. Nie wiem czy to jest prawda, ci, którzy hodują złote rybki, to mówią, że te złote rybki mają dobrą pamięć, ale nasza pamięć radzi sobie w ten sposób, że mówi: zapominam. Nie dość, że nie potrafi się skupić, to mówi jeszcze: co się będę uczył nowych rzeczy, pochłaniał nowe informacje, nowe rozwiązania, procedury, procesy. Będąc pracownikiem, ile tych zmian jest, specjalistą w banku, ile zmian jest każdego dnia. Te informacje zapomnę, a najlepiej w ogóle nie przyswoję ich, bo na pewno są już nieaktualne. I tutaj dużo złego robią media, które mówią:
Wczorajsze wydanie wiadomości już jest nieaktualne…
Dzisiaj jest nowe, nowe wiadomości, nowe rzeczy. Czy to prawda, czy to nie, sami wyczuwamy, że wcale tak nie jest, no ale tak umysł sobie próbuje z tym poradzić. Jest też takie zjawisko: Klątwa wiedzy. Jest bardzo ciekawa. Ona mówi, że człowiek ma taką tendencję, że myśli: Już szybciej się nauczyłem czegoś, niż tak naprawdę się nauczyłem. Zapraszam w takim razie państwa do konkretnego przykładu, żeby nie była to tylko taka koncepcja, ciekawostka, ale zobaczcie państwo, co tutaj widzimy.
Jeden z moich klientów, to jeden z największych i w Polsce, i w Europie, w ogóle w tej części Europy, dystrybutor części samochodowych i pytam go kiedyś, właśnie szefa sprzedaży tej firmy: Ile tych części wy macie na składzie? Ile pracownik, konkretny Piotr czy Paweł, ile oni części powinni mniej więcej kojarzyć, potrafić znaleźć w systemach, kiedy je dystrybuuje do swoich klientów. On pokazał mi takie zdjęcie i powiedział tak: Pomnóż to przez ilość modeli samochodów, marek, roczników, dołóż do tego motory i duże ciężarówki. Milion. Ja mówię: Nie wierzę. Milion.
Adaptive learning: mamy milion rekordów, czyli porcji informacji do zapamiętania. Odpowiedzią jest nie tylko przetworzenie tej wiedzy na kontent, ale także odpowiednio rozłożone powtórki (repetition).
Dla człowieka jest to niemożliwe, aby zapamiętać na trwale tyle materiału. Ale świetnie radzi sobie z mnogością informacji algorytm sztucznej inteligencji.
Wskaźnik efektywności uczenia się – ciekawy przykład zastosowania sztucznej inteligencji
Jednym z zastosowań mechanizmów uczenia się wspomaganych AI jest analiza, jak cały cykl uczenia przekłada się na efekty.
O wskaźniku Efektywności Uczenia Się LEI przeczytasz TUTAJ NA NASZYM BLOGU. Poznasz tam także poniższy schemat, jak liczony jest ten wskaźnik:
Wracając do AI: to przydatny algorytm, który jest po prostu w pewnych obszarach nieskończenie prawie lepszy niż umysł ludzki.
Czyli jest w stanie analizować więcej informacji niż jakikolwiek umysł ludzki. Oczywiście jest nieskończenie słabszy w wielu innych ludzkich, naszych obszarach. Znów moja córka, jako nastolatka, już lubi takie różne rzeczy do taty mówić, mówi: „Tato, mój tablet jest mądrzejszy od ciebie”. Ja mówię: „Córko, to prawda”. Wiem, że z nastolatką trzeba się zgodzić, bo nie ma co polemizować. „To prawda, każdy kalkulator – mówię do niej – jest mądrzejszy niż człowiek w liczeniu”.
Nawet najtańszy kalkulator jest mądrzejszy niż człowiek… Ale nawet najzwyklejszy człowiek jest lepszy jako człowiek, w swoich umiejętnościach społecznych, emocjonalnych, relacyjnych, niż najdroższy komputer w Google.
Więc algorytm sztucznej inteligencji jest naszą pomocą w uczeniu się efektywnym i przyswajaniu wartościowej informacji na bardzo długo. Tym jest uczenie. Zaraz powiem o tym kilka słów więcej. Jak ten wiatr wieje, opisałem tę sytuację otaczającej nas rzeczywistości. Wyzwań pracy zdalnej, ciągłej nowej wiedzy i niezbędnych umiejętności.
My, jako ludzie, uczymy się różnych rzeczy. Na przykład: ćwiczenia fizyczne. To taki obszar, który właściwie każdy potrafi robić, czyż nie? Biegać czy jeździć na rowerze, czy ćwiczyć na siłowni, grać w coś. No ale już widzicie państwo taki trend.
Wielu ludzi zatrudnia trenerów personalnych. Algorytm AI w Adaptive Learning to taki trener personalny od uczenia.
Trener – człowiek patrzy na tego naszego ćwiczącego i mówi: Warto, żebyś ćwiczył trochę inaczej, może tutaj będzie bezpieczniej, będzie to efektywniej. Bardzo podobnie dieta, czy to zdrowotna, czy jakaś sportowa. Ktoś mówi: lepiej się tego nauczę, nie będę robił tego sam. Ja na początku tego roku stwierdziłem: Krzysztof, dużo mówisz publicznie o uczeniu się. Zrób coś takiego zupełnie nowego w swoim życiu. I w styczniu 2020 roku, zacząłem uczyć się, zupełnie od zera, gry na pianinie z nut. Uwierzcie mi, jest bardzo to ciekawe dla mnie doświadczenie. Nie umiałem w ogóle tego, ale bez mojego nauczyciela, który mnie wspiera, pomaga mi, byłoby to niemożliwe. Czym więc jest projekt, nad którym pracujemy?
Naszym celem jest stworzeniem takie wirtualnego, superinteligentnego, bardzo cierpliwego, obdarzonego nieskończoną wiedzą nauczyciela bardzo różnych dyscyplin.
Tworzymy to w formie algorytmu, który ma swoją konkretną postać dla naszego użytkownika, pracownika firmy – naszego Klienta. Kim są nasi klienci? To duże organizacje. Już teraz jesteśmy w procesie wdrożenia dla firmy z branży paliwowej. Nasz Klient buduje farmy wiatrowe. Potrzebuje bardzo konkretnej wiedzy projektowej, biznesowej, aby te farmy budować. Jesteśmy w środku naszego projektu, ale już jesteśmy gotowi coś klientom pokazać, więc na przykład tam pomagamy im w tym.
Ale konkretnie w czym pomagamy, wdrażając algorytm AI i Adaptive Learning?
Pytamy o to, JAK SIĘ UCZYĆ, KIEDY, ILE, W JAKI SPOSÓB. Te pytania są wartościowe nie tylko dla firm i organizacji. Także dla nas, jako ludzi. My mówimy o uczeniu, o procesie, który już teraz wiemy, będzie trwał zawsze, do końca życia. Czyli my sprawdzamy w naszym algorytmie, czy ktoś już coś się nauczył, ale również czy zapamiętał.
Jeśli szukasz inspiracji, jak się uczyć SKUTECZNIE, tak by ZAPAMIĘTAĆ, zobacz nasz NIEZBĘDNIK ZAPAMIĘTYWANIA! 10 reguł, jak uczyć się, by zapamiętać. Na zawsze!
Pamiętajmy o klątwie wiedzy!
Często jest tak, że już umiem, ale właściwie to zapomnę za chwilę. Nasz umysł po prostu sobie jakby zwalnia to miejsce, a nie tego chcą pracodawcy, nie tego chcą organizacje. Ciekawą rzeczą jest, czy lubisz się uczyć w jakiś konkretny sposób. Mamy różne preferencje uczenia. My też się tym zajmujemy. No i to jest dla mnie najciekawsze. To ostatnie pytanie jest dla mnie najbardziej fascynujące.
Czym jest wiedza? Taka definicja wiedzy, jedna pewnie z wielu, ale moja ulubiona brzmi następująco: „Wiedza jest znajomością poprawnej odpowiedzi, z pewnością siebie”. Poznaj lekarza:
Przykład bardzo praktyczny. Wyobraźmy sobie lekarza. Kto jak kto, ale lekarz tę wiedzę powinien mieć. Bardzo konkretną. Liczymy, że ma. Wyobraźmy sobie, że lekarz diagnozuje nas na dwa sposoby, może właściwie taką odpowiedź udzielić. Może odpowiedzieć poprawnie, zdiagnozować poprawnie i być pewny, że ta odpowiedź jest poprawna. Mówi: To jest na pewno, proszę pana, dobra diagnoza. Może być inna, wcale nie najgorsza sytuacja. Może powiedzieć poprawną diagnozę, ale nie być pewnym, mówić: Chyba to jest tak. A wie pan co, sprawdzimy jeszcze, skonsultuję się. I trzecia sytuacja jest, już wyczuwanie państwo, najtrudniejsza i najbardziej niebezpieczna.
Tenże lekarz może powiedzieć, błędnie postawić diagnozę i jeszcze niestety być pewny, że to jest poprawne. Czasami tak wyczuwamy, że nie to, czego nie umiemy, ale to czego jesteśmy pewni, a jest niepoprawne, to nas wprowadza w wiele kłopotów. Algorytm Adaptive Learning wychwytuje to cały czas, sprawdzając, co wiesz i jak jesteś pewny tej wiedzy. Algorytm sztucznej inteligencji uwielbia patrzeć, jak się uczymy, bo ma tam mnóstwo bardzo, bardzo ciekawych danych.
Nad wdrożeniem algorytmu pracuje interdyscyplinarny zespół liczący kilkadziesiąt osób.
Bo to są i informatycy, psycholodzy, ale też i naukowcy z Akademii Leona Koźmińskiego. Analizujemy wiedzę biznesową do osób dorosłych. Naszymi klientami są firmy, organizacje. Bo o ile na przykład możemy sobie wyobrazić, że taka wiedza, jak język angielski czy matematyka, mają konkretną strukturę, gramatykę. O tyle wiedza biznesowa jest bardzo trudna do uporządkowania i olbrzymim procesem badawczym, który my robimy, jest właśnie porządkowanie tej wiedzy w bardzo ciekawe, takie mikropigułki wiedzy. My tworzymy kod, tworzymy algorytm. Właściwie tego nie widać, nic właściwie czasami fizycznie nie powstaje. Dlatego cieszymy się, że czasami powstają po prostu ładne rzeczy, które też służą naszym klientom. To nie są rzeczy fizyczne, ale naprawdę wymagają, w nowoczesnym takim społeczeństwie wiedzy, bardzo dużo pracy.
Microlearning jako przykład zadań, które można zastosować do Adaptive Learning
To są na przykład takie mikropigułki wiedzy. Przykładem są infografiki, wideo quizy, gry, gdzie ta wiedza jest podawana w takich atrakcyjnych formach dla osób dorosłych. Mówimy o animacjach, które mogą uczyć bardzo, bardzo skutecznie. Infografiki są ciekawe i bardzo popularne. Być może państwo też spotykacie się często z jakimiś danymi, przedstawionymi w formie infografik.
Adaptive learning: wiedza podana w micro formatach
Pigułki wideo, to są wszystko te bardzo nowoczesne formy uczenia. My chcemy, jako firma Westhill, być naprawdę nie tylko w Polsce, ale na świecie, takim prekursorem bardzo nowoczesnego uczenia się. Filmy eksperckie czy symulacje, to bardzo ciekawa forma, która uczy umiejętności. No właśnie, te umiejętności są kluczowe.
W obsłudze klienta, w radzeniu sobie w różnych, trudnych sytuacjach. Symulacja jakby symuluje uczenie się, tak właściwie realnie prawie. Oczywiście mówimy o edukacji zdalnej. E-booki, no to są najbliższe te fizycznym książkom, które my kojarzymy z uczeniem. To są takie atrakcyjne, ciekawe formy. Wszystko to jest procesem zdalnym. Nawet komiksy mogą służyć do uczenia, quizy czy puzzle.
Co to jest adaptive content w e-learningu?
Adaptive content to aktualnie hiper modne pojęcie w marketingu treści. Czy znajduje zastosowanie w platformach e-learningowych?
Jak użytkownik platform informacyjnych (być może?) jesteś świadomy, że w zależności od różnych czynników TA SAMA domena popularnego portalu wygląda INACZEJ dla różnych użytkowników. Oto wybrane czynniki:
- Urządzenie: system operacyjny, telefon komórkowy, tablet, komputer stacjonarny, rozmiar ekranu i rozdzielczość
- Kontekst: pora dnia, miejsce, pogoda (sic!)
- Użytkownik: wiek, płeć, etap życia, język, związki
- Historia użytkownika, czyli wszystkie jego poprzednie zachowania
Niektóre z tych elementów MOŻNA zastosować do dedykowanej ŚCIEŻKI użytkownika (lub w grywalizacji ścieżki gracza). Ta sama (często oczekiwana przez sponsora projektu) treść może być z powodzeniem przedstawiona w innej FORMIE (np. infografika – animacja). Moduł inteligentnych powtórek jest także dostosowywany w ten sposób, że każdy powtórkowy TEMAT jest poprzedzany (innym dla każdego użytkownika) adekwatnym tematem. Oto graficzny przykład:
Jak platforma wspierana AI może być zintegrowana z diagnostyką biznesową?
Poziom integracji to po pierwsze:
- wiedza o koncepcjach / ebooki o teoriach, jakie stoją za narzędziem diagnostycznym (np. e-book o silnych stronach w przypadku testu analizującego potencjał, pigułka wideo o teoriach osobowości w przypadku testu osobowości). Użytkownik na platformie może nabyć wiedzę ZANIM zacznie test
- integracja w obszarze UX / UI czyli pojedyncze logowanie – system rozpoznaje użytkownika
- integracja w obszarze komunikacji: system zaprasza do badań
- poniżej przykłady zintegrowanych z platformą adaptive narzędzi diagnostyki biznesowej:
Celem platformy Adaptive Learning jest, aby wspierać dorosłe osoby w uczeniu się przez całe życie w formie efektywnej.
Ale nie tylko, tak jak tytuł mojego spotkania, uczeniu się, ale nauczeniu się. Być może państwo kiedyś używaliście produktu firmy Hewlett-Packard. Prezes HP powiedział kiedyś tak: „Gdyby firma HP wiedziała to, co firma HP wie, bylibyśmy dwa razy więksi”. A już są potężni. Co miał na myśli? Miał na myśli, że bardzo wiele wiedzy jest gdzieś pochowanych. Ktoś coś wie, a drugi o tym nie wie, że dużo jest wiedzy takiej nieświadomej.
Sztuczna inteligencja, Adaptive learning, e-learning. To wszystko zmienia sposób, w jaki się dziś uczymy.
Sztuczna inteligencja zmieniła oblicze tego, jak podróżujemy samochodem, jak używamy map, jak wyszukujemy rzeczy w Internecie, jak wybieramy filmy. Tam jest algorytm sztucznej inteligencji. Bardzo zresztą skuteczny. Czy nawet robimy zakupy. Mam nadzieję i to się już dzieje na naszych oczach. Dzięki zespołowi, który mam wielką frajdę, przyjemność mu towarzyszyć w pracy, rozwijamy algorytm, który pomoże ludziom dorosłym uczyć się cały czas. Uczyć się cały czas.
Podsumowując, jakie 3 elementy powinna zawierać platforma Adaptive Learning?
- INTELIGENTNE POWTÓRKI (adaptive repetition) znane są choćby z platform uczących języki obce. System podpowiada, kiedy (oraz jak często) warto, by powtórzyć dany materiał.
- ZINDYWIDUALIZOWANY FEEDBACK (adaptive feedback) W odróżnieniu od ogólnych i generycznych: brawo, dobrze! Upsss, źle… Indywidualne informacje zwrotne podpowiadają, uczą, sugerują, dzielą się wiedzą potrzebną do poprawnej odpowiedzi.
- INTELIGENTNA ŚCIEŻKA UCZENIA SIĘ (adaptive content) czyli ścieżka, która “sama” dostosowuje się do postępów, potrzeb i upodobań osoby uczącej się. W odróżnieniu od podejścia one-fit-all taka ścieżka (ułożony materiał) jest inny dla każdego użytkownika.
Najczęstsze pytania
Co to jest adaptive learning wspierany AI?
Adaptive learning to platforma do rozwoju i uczenia się, która dostosowuje treści do preferencji i rezultatów każdego z uczestników indywidualnie. Platforma wykorzystuje mechanizmy Sztucznej Inteligencji do inteligentnych systemów powtórkowych, feedback oraz rekomendacji treści (ścieżki).
Jak platforma Adaptive Learning dostosowuje się do użytkownika?
Dostosowuje się poprzez dostosowanie ścieżki uczenia się do konkretnej osoby, indywidualne informacje zwrotne adekwatne dla postępów każdego uczestnika z osobna, oraz dostosowywane dla niego zasoby edukacyjne.
Czym jest adaptive content w e-learningu?
Adaptive content to aktualnie hiper modne pojęcie w marketingu treści, które znajduje zastosowanie w platformach e-learningowych. Odnosi się do dostosowania treści do indywidualnych preferencji i zachowań użytkowników.
Jakie formy uczenia się są wykorzystywane w platformach e-learningowych?
W platformach e-learningowych wykorzystywane są różne formy uczenia się, takie jak: filmy eksperckie, symulacje, e-booki, komiksy, quizy czy puzzle.