Jakie jest nowoczesne podejście do e-learningu jako ekosystemu rozwiązań dla biznesu? Co będzie skuteczne w projektach on-line? Jakie są trendy w e-learningu dla firm?
Spis treści:
- Gamifikacja i microlearning w trendzie rosnącym
- E-learning biznesowy i LXP czyli Learning Experience Platform – czy to rozwój online w stylu Netflix?
- Dlaczego e-learning hybrydowy to unikalne podejście do e-learningu?
- Platforma e-learningowa dla firm: jak połączyć biznesowe treści z wysokim zaangażowaniem użytkownika?
- Jak e-learning z gamifikacją wspiera działania rozwojowe?
- Kontent na platformie LXP
- Jakie typy kontentu są w Bibliotece?
- O co pytać przy wyborze platformy e-learningowej?
W zdalnym nauczaniu istnieje kilka ciekawych i skutecznych podejść do e-learningu biznesowego:
- LMS rozwiązania skupione na zarządzaniu procesem rozwojowym (zarządzanie szkoleniami on i offline, zapisy, ewaluacja, certyfikacja, obowiązkowe kursy, zarządzanie użytkownikami i rolami)
- Blended learning – dziś określana hybrydowością – czyli łącznie świata szkoleń stacjonarnych i przeplatanie go z działaniami online
- LXP Learning Experience Platform, gdzie twórcy skupiają się na dostarczaniu wartościowych (i mierzalnych czyli świadomie zarządzanych) doświadczeń w procesie rozwoju. Dbałość o UX i UI Przykładem podejścia LXP są:
- Mobile learning, czyli dostarczanie rozwiązań tam, gdzie jest nasz użytkownik, często łączone z dostępem przez urządzenia mobilne (bo one są dziś zawsze tam, gdzie my…)
- Gamifikacja
- Adaptive learning
- Microlearning
E-learning hybrydowy dla firm łączy elementy z platform LMS (panel administratora, konfiguracja procesu przez HR lub trenerów wewnętrznych), zarządzanie procesem szkoleniowym, blended learning (daje możliwość linkowania działań stacjonarnych, a nawet training-on-the-job i w świecie online).
Ma funkcje dostosowujące się do indywidualnego użytkownika (adaptive learning przez wsparcie AI).
Zapewnia wciągające doświadczenie (LXP, gamifikacja z fabułą, czyli mechanika gier zaszyta w platformie).Czy jest możliwe połączenie tych wszystkich rozwiązań? Jak wykorzystać prawdziwie angażujący i skuteczny rozwój online? Podejście hybrydowe w sposób świadomy łączy wybrane funkcje. .
Na początek wnioski z badań trendów w e-learningu. Zobacz najnowsze dane na 2022 rok:
Komentarz Krzysztofa Filarskiego do Hype Cycle: trendy na rynku polskiego LMS / LXP
3 trendy „mocno przyśpieszają” czyli mobile, social i microlearning. I z każdym jest trochę „problem” na polskim rynku.
Dostęp mobilny jeszcze 2 lata temu w środowisku korporacyjnym był wyzwaniem bezpieczeństwa. Na szczęście we wdrożeniach (nawet w środowiskach o najwyższych rygorach bezpieczeństwa co do aplikacji, np. bankowość) widzę większe zrozumienie, że „można używać także przez komórkę”. To świetnie i na pewno cyfrowa rewolucja zmotywowała działy IT do tej elastyczności.Social learning jest mocno wyzwaniem „mentalnym” – czyli Klienci spotykają się z tymi samymi wyzwaniami, z którymi „borykają” się influencerzy np. na portalach LN. „Nikt nie komentuje postów, których nikt nie komentuje”. 95% osób jest odbiorcą treści, 5% tworzy treść. Aby uruchomić mądrą społeczność ludzi uczących się i dzielących treściami, trzeba stosować mechanizmy rodem z zarządzania portalem np. na LN czy FB. Na szczęście to know how staje się coraz bardziej dostępne.
Rozumienie że micro jest piękne jest coraz popularniejsze i ja również rok 2022 uważam za „rok microlearningu”. Content HUBy, MOOC oferują (na szczęście) coraz krótsze, coraz ciekawsze „porcje” wiedzy. O ile jeszcze kilka lat temu dla większości specjalistów od e-learningu „kurs to musi być kurs!”, czyli SCORM liczący ..ści slajdów. Dziś doceniamy esencję, także w e-learningu.
Gamifkacja jest i będzie ważnym trendem wpisanym w koncepcję Learning Experience Platform. Będzie mieć coraz lepszy UX i będzie „walczyć o uwagę” użytkowników – graczy rozdzieranych mentalnie przez „pokusy”: platformy streamingowe, social media.
Na koniec Learning Ecosytem, czyli odwieczny dylemat firm: ale my już mamy platformę e-learningową… W 2022 roku będzie rosła świadomość, że trzeba będzie mieć rozwiązania do różnych procesów. Czasami inne. Podobnie jak ja osobiście przyznaję, że mam dostęp do Netflix (oczywiście zawodowo, jako specjalista od algorytmów rekomendacyjnych AI 😉 CHOĆ miałem już HBO i miałem już OBA kanały informacyjne (i TVP i TVN 😉 i dodatkowo używam Youtube Premium. To mój (może nadmiarowy?) ekosystem. Podobnie jest w korporacyjnym e-learningu.
Które z tych rozwiązań z osobna są w trendzie rosnącym w perspektywie lat? Na pewno gamifikacja i microlearning:
E-learning biznesowy i LXP czyli Learning Experience Platform – czy to rozwój online w stylu Netflix?
LXP to platforma, która nie tylko dostarcza edukacyjny kontent, ale i wysokie doświadczenie dla użytkownika. Jak to osiągnąć to w środowisku organizacyjnym?
Takie rozwiązanie nazywane LXP to biznesowe podejście do rozwoju online dla firm, które chcą swoim dać pracownikom spersonalizowane i intuicyjne doświadczenia edukacyjne. Nie tylko od strony panelu administratora, ale także od strony najwyższego UX. Czyli doświadczenia użytkownika końcowego, pracownika firmy, menadżera, sprzedawcy.
LXP są czasami nazywane uczeniem w stylu „Netflix”, ponieważ odpowiednie treści można łatwo zlokalizować i wykorzystać z komputerów i urządzeń mobilnych.
Platformy LXP zapewniają użytkownikom dostęp do bibliotek edukacyjnych, które obejmują dostęp do wewnętrznych i zewnętrznych katalogów kursów, filmów, podcastów, blogów, artykułów, pigułek wiedzy, microlearningowych symulacji i quizów. LXP umożliwiają dostęp do odpowiednich treści poprzez adaptacyjne ścieżki uczenia się w celu spersonalizowanego rozwoju umiejętności.
Dlaczego e-learning hybrydowy to unikalne podejście do e-learningu?
Wdrażając rozwiązania e-learningowe dla firm w pierwszym kroku patrzymy, które procesy biznesowe mogą być wspierane przez rozwój digital. Bo same procesy są różne i wymagają często innego, specjalistycznego podejścia. Każdy z nich to inne wyzwanie do zdalnego rozwoju. Przykładowo są to takie obszary.
- employee experience już od etapu od EB, rekrutacji
- onboarding,
- CEM,
- sprzedaż, standardy obsługi Klienta
- rozwój – utrzymanie w organizacji wiedzy produktowej i procesowej
- rozwój umiejętności menadżerskich: Akademia Menadżera i miękkich: kompetencji przyszłości.
- programy talentowe
LXP – Learning Experience Platform to swoiste „combo”, które łączy podejście do uczenia się ludzi w środowisku pracy, traktując ich jak indywidualnych użytkowników, którzy oczekują najwyższego doświadczenia (UX / UI). Dlaczego? Bo doświadczają tego jako osoby indywidualne i tego samego chcą doświadczać, korzystając z korporacyjnych / firmowych platform e-learningowych.
LXP łączy:
Algorytmy AI adaptive learning , zapewniają adekwatność materiałów do rozwoju. Analizują zarówno indywidualne preferencje gracza, jak i jego przyrost wiedzy. Gamifikacja wspierana przez fabułę i mechanizmy z gier buduje zaangażowanie. Microlearning i mobile learning zapewniają elastyczność. To połączenie tworzy unikalne rozwiązanie hybrydowe LXP: #gamifikacji #microlearning i #adaptivelearning.
Poniżej zobacz schemat procesu uczenia się online, który akcentuje proces cykl powtórek, inteligentnych testów. Efektem jest Index Efektywności Uczenia się. O tym procesie przeczytasz w artykule TUTAJ
Pytania, które są kluczowe przy budowie e-learningu dla biznesu:
- szukam rozwiązania dostępnego na różnych urządzeniach? Mobilnego? A może tylko desktop, bo sam kontent będzie wymagać komfortu pracy na dużym ekranie. Lub kwestie bezpieczeństwa i tak ograniczą moją organizację do urządzeń stacjonarnych?
- potrzebuję rozwiązania, które obsłuży różnorodny, microlearningowy kontent: SCORM, wideo, infografiki, ebooki
- ważne jest dla mnie, by same formaty były bardzo wciągające: quizy, komiksy
- moich pracowników „trudno zaangażować” do rozwoju: potrzebuję fabuły, która pomoże w komunikacji
- wiem, że ludzie w mojej firmie „szybko się nudzą”, czy gamifikacja będzie rozwiązaniem?
- strategia: mnóstwo kursów elearning dostępnych w intranecie u mnie nie zadziała. Potrzebuję platformy, która dostosowuje się do użytkownika
- chcę, by platforma stosowała efektywne techniki uczenia się
- mamy zupełnie niepowtarzalną wiedzę jako firma. Potrzebujemy móc je przygotować „na zamówienie”. Szukam rozwiązania / partnera, który nie tylko dostarczy platformę, ale będzie gotowy wykonać na tę platformę materiały elearningowe (kursy, materiały microlearningowe).
Ekosystem rozwiązań e-learningowych to kierunek i przyszłość edukacji zdalnej w firmach. Zapraszamy na film ekspertów z PwC i Gamehill:
Te wszystkie pytania warto sobie zadać. Czy da się łączyć te elementy? Na początek więc zobacz kilka wybranych wdrożeń. Zobacz film Krzysztofa Filarskiego, jeśli chcesz szczegółowo poznać opisane w nim case study, poniżej znajdziesz bezpośrednie linki
Platforma e-learningowa dla firm: jak połączyć biznesowe treści z wysokim zaangażowaniem użytkownika?
W e-learningu wyróżniamy dwa typy zaangażowania:
- Zaangażowanie na start, czyli wskaźnik procentowy liczby uczestników, które zarejestrują się i skorzystają minimum z jednego zadania.
- Utrzymanie zaangażowania to wskaźnik procentowy liczby użytkowników, którzy potwierdzą swoim działaniem: to jest wartościowe dla mnie i korzystam z tego.
Satysfakcja to trzeci wskaźnik, który wpływa na dwa powyższe. Mierzymy go jako zadowolenie z korzystania z całej platformy oraz zadowolenie z konkretnych materiałów / kursów. Przykładowy taki widok ma administrator platformy GAMEHILL:
O zaangażowaniu w rozwój online opowiada Arkadiusz Siechowicz:
Jak połączyć te trendy w e-learningu i wdrożyć Learning Experience Platform w organizacji?
LXP jest oczekiwaniem każdego użytkownika. W czasach, w których „wojnę o uwagę” wygrywają platformy streamingowe czy algorytmy social media, w organizacjach musimy robić „więcej”. Nawet, by uzyskać wskaźniki, które kiedyś udawało się uzyskiwać bez dbania o doświadczenie naszego pracownika.
E-learning z gamifikacją może wspierać cały proces rozwoju pracownika w organizacji (EX). Od onboardingu nowych pracowników przez wdrażanie kompetencji menedżerskich, do zarządzania talentami. Biznesowe tematy nowoczesny LXP może precyzyjnie uzupełniać działaniami #hybrydowymi łączącymi światy online i działania stacjonarne.
Zobacz przykład platformy LXP w wersji demo:
Jak platforma e-learningowa może być zintegrowana z diagnostyką biznesową:
Poziom integracji to po pierwsze:
- wiedza o koncepcjach / ebooki o teoriach, jakie stoją za narzędziem diagnostycznym (np. e-book o silnych stronach w przypadku testu analizującego potencjał, pigułka wideo o teoriach osobowości w przypadku testu osobowości). Użytkownik na platformie może nabyć wiedzę ZANIM zacznie test
- integracja w obszarze UX / UI czyli pojedyncze logowanie – system rozpoznaje użytkownika
- integracja w obszarze komunikacji: system zaprasza do badań
- poniżej przykłady w pełni zintegrowanych z platformą e-learningową narzędzi diagnostyki biznesowej:
Jak elearning z gamifikacją wspiera działania rozwojowe dla liderów?
Wdrażając E-learning 2.0 / LXP z gamifikacją i kontentem #microlearning możesz go użyć jako wsparcie projektów rozwojowych dla menedżerów.
Zobacz TUTAJ w interaktywnej prezentacji jak wygląda projekt wdrożenia e-learningu jako wsparcia AKADEMII LIDERA.
Moduły hybrydowej Akademii Menedżera obejmują:
- komunikację
- platformę Learning Experience / gamifikacje
- uzupełnienie procesu przez wpisaną w platformę online diagnostykę talentów i zespołów
- webinary
- materiały microlearningowe.
Zobacz przykład takiego hybrydowego projektu:
Przyszłość e-learningu
Porządkując lub rozwijając procesy w firmie warto rozejrzeć się po rynku i sprawdzić, jakie są aktualnie najlepsze praktyki w e-learningu. Według autorów tego raportu przyszłość leży w:
- świadomym zarządzaniu doświadczeniem użytkownika / osoby, pracownika który uczy się i rozwija
- zastosowania mechaniki gier w biznesie
- zastosowaniu AI poprzez adaptive learning
- mobile:
Gamifikacja jest i będzie stałym elementem LXP i e-learningu 2.0. Wsparcie mechanizmami Sztucznej Inteligencji będzie oczekiwanym elementem procesu uczenia się.
Gamifikacja to zastosowanie mechanizmów ze świata gier w innym, niż gra środowisku. W naszym przypadku w rozwoju, zdalnej edukacji dla biznesu. Dodatkowo dzięki AI platforma jest w stanie zbudować unikalne ŚCIEŻKI dla każdego GRACZA.
W e-learningu szukamy sposobów i metod, na to CO zgrywalizować i JAK to zrobić, aby:
- dać każdemu z użytkowników inne, adekwatne dla niego doświadczenie
- utrzymać zaangażowanie do rozwoju zarówno „na start”, jak i w czasie programu
- dzięki fabule uczynić elearning tematem, „o którym się mówi”
- dać dostęp mobilnie do elearningu
- uczyć regularnie, często, choć na krótko
Do jakich biznesowych procesów dodać elementy grywalizacyjne online? Biznesowy e-learning jest coraz bardziej wymagającym światem. Coraz więcej mówi się o LXP czyli Learning Experience Platform jako następcy dzisiejszych platform e-learningowych.
Coraz częściej biblioteki kursów SCORM już nie są tym, czego oczekują pracownicy. Czego więc oczekują? Oto przykładowa lista oczekiwań od platformy e-learningowej
- Potrzebuję dostępu do gotowej bazy treści edukacyjnych: e-booków, infografik, animacji, testów, filmów.
- Chcę, by rozwój, edukacja własna trwała przez cały okres, nie tylko na sali szkoleniowej. Czyli by hybrydowo światy online i offline się sensownie przenikały i wzajemnie wspierały.
- Potrzebuję wsparcia we wszystkich działaniach: zapisy na szkolenia, na coachingi.
- Potrzebuję móc prowadzić z uczestnikami komunikację w formie chat, mail, sms, działania społecznościowe.
- Platforma ma być zintegrowana z narzędziami wspierającymi wdrożenia produktów projektu (księga standardów, kompetencje firmowe)
- Chcę dołączyć do platformy diagnostykę.
- Chcę, by ciekawa fabuła platformy podnosi prestiż projektu: o tym się mówi! Przy okazji by ułatwiała komunikację.
- W procesie onboardingu potrzebuję mieć dostępne zadania wdrożeniowe, symulacje rozmów, a dla szefa dedykowany panel szefa.
- Rankingi zdobywanej wiedzy i aktywności pozwalają porównać swoje postępy z innymi uczestnikami projektu.
- System kafeteryjny: nagrody to nie cel sam w sobie, lecz dobieramy je zgodnie z sensem projektu (są do zdobycia w zamian za punkty z platformy).
- Platforma w formie adaptive learning współpracuje w rozwoju z uczestnikiem.
- Efektywność uczenia się na platformie e-learningowej ma być mierzona.
My już mamy w firmie platformę e-learningową. Po co nam kolejne rozwiązanie?
Odpowiedzą na ten, BARDZO popularny dylemat jest EKOSYSTEM E-LEARNINGOWYCH ROZWIĄZAŃ DIGITAL .
Wiele biznesowych organizacji zdaje sobie sprawę, że inne potrzeby spełnia tradycyjna platforma e-learnignowa LMS. Natomiast inne cele i zupełnie inne korzyści daje rozwiązanie łączące mechanikę gier, fabułę i kontent rozwojowy (wiedzę podaną w formie #microelearning). Czyli platforma LXP.
Wiem już, czym jest platforma LXP wspierana gamifikacją. A co z kontentem, czyli treścią takiej platformy?
Rozwiązaniem są takie platformy, które oprócz warstwy dla użytkownika: fabuła gamifikacyjna, ścieżki gracza, dalej duże możliwości od strony administratora:
- integracja z zewnętrznymi bibliotekami treści
- możliwość dodawania własnych, już istniejących treści
- authoring tools czyli miejsca w panelu, w którym samodzielnie administrator może tworzyć nowe treści (testy, ankiety, symulacje)
Często dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z gotowych, już istniejących materiałów / bibliotek rozwojowych. Poniższa infografika pokazuje 3 źródła kontentu do platformy e-learningowej
Co zawiera Biblioteka Kontentu Rozwojowego? E-learning oprócz platformy to także kontent, czyli zawartość edukacyjna.
Biblioteka Rozwojowa zawiera ponad 500 pozycji w kategoriach tematycznych:
- przywództwo
- informacja zwrotna
- storytelling
- efektywność osobista
- zarządzanie strategiczne
- negocjacje
- umiejętności sprzedażowe
- zarządzanie zespołem
- zarządzanie zmianą
- delegowanie
- motywowanie
- innowacyjność
- potencjał osobisty
- menedżer coachem
- zarządzanie konfliktem
Jakie typy kontentu są w Bibliotece?
- ebooki oraz infografiki
- animacje oraz pigułki wideo
- quizy, testy wspierane AI
- pigułki e-learningu
Wszystkie typy kontentu są przyjazne mobile oraz microelearning. Zobacz 20 bezpłatnych przykładów takiego kontentu TUTAJ
Co to jest kontent microlearningowy? Poznaj 3 reguły przygotowania takiego materiału online:
O co pytają Klienci gdy szukają platformy do zdalnego rozwoju?
Najczęstsze pytania
o e-learning
Na czym polega e-learning hybrydowy / LXP?
E-learning hybrydowy LXP łączy elementy z platform LMS, zarządzanie procesem szkoleniowym, blended learning. Ma funkcje dostosowujące się do indywidualnego użytkownika. Zapewnia wciągające doświadczenie poprzez LXP czy gamifikacja z fabułą (mechanika gier zaszyta w platformie).
Jakie treści i typy kontentu rozwojowego obsługuje platforma e-learningowa?
Aktualnie najbardziej popularne są materiały wideo (pigułki wideo od kilu do kilkunastu minut), infografiki, e-booki, kursy SCROM. Jeśli chodzi o testowanie, to oprócz testów możemy zastosować: symulacje gałęziowe, quizy, zadania na czas, zadania egzaminacyjne, konkursy ze społecznościową funkcją oceniania, wyzwania, quizy.
Jakie możliwości ma panel administratora platformy?
Panel administratora dla pracowników działów HR / L&D powinien zapewniać raportowanie postępów i aktywności użytkowników, generowanie raportu w pliku edytowalnym, dodawanie/zmianę treści i zadań na platformie, analizę statystyk, dodawanie/usuwanie użytkowników, wysyłkę przygotowanych komunikatów z poziomu platformy.
Można podzielić cały panel na głównej moduły: ZARZĄDZANIE UŻYTKOWNIKAMI (role, dostępy), ZARZĄDZANIE TREŚCIĄ (dodawanie zadań, tworzenie ścieżek zadań), TWORZENIE TREŚCI NA PLATFORMĘ (tzw. Authoring Tools, czyli samodzielne tworzenie kontentu, np. testów, symulacji), ANALITYKA I RAPORTY (statystyki i zaangażowanie oraz raporty z postępów).
Jakie zwiększyć utrzymanie zaangażowania do rozwoju na platformie e-learningowej?
Oprócz wartościowego kontentu nowoczesne platformy sięgają po mechanizmy gamifikacyjne: progres bar (także w formie fabularnej), punkty, osiągnięcia i misje, rankingi indywidualne i zespołowe. W celu zwiększenia skuteczności uczenia należy stosować micro porcje wiedzy, cykle powtórkowe (inteligentne powtarzanie zgodnie z krzywą zapominania), mechanizmy adaptive learning (indywidualnie dobierane treści zgodne z preferencjami gracza, oparte o algorytmy sztucznej inteligencji).
Jak liczyć poziom zaangażowania i efektywność uczenia się dzięki platformie e-learningowej?
Wskaźnik zaangażowania na start opisuje, ile % użytkowników skutecznie zalogowało się na platformę i wykonało przynajmniej jedno zadanie. Wskaźnik utrzymania zaangażowania opisuje % użytkowników, którzy wykonali (na przykład) 70% dostępnych zadań rozwojowych.
Inne wskaźniki: efektywność uczenia liczona jako wyniki % wykonania testów, przyrost tych wyników w testach powtórkowych (po jakimś czasie, np. po miesiącu), poziom pewności przy udzielaniu odpowiedzi. Satysfakcja użytkowników jest liczona zarówno po każdej porcji kontentu (np. oceń materiał wideo w skali satysfakcji, gwiazdki od 1 do 5). Pośrednio wskaźnik utrzymania zaangażowania wskazuje oczywiście satysfakcje w używania całej platformy e-learningowej.
Na jakich urządzeniach / systemach operacyjnych dziaą platformy e-learningowe?
Platformy dostępne w modelu SAAS (Software as a Service) są dostępne w formie webowej (chmurowej), dostępne po bezpiecznym logowaniu przez każdą przeglądarkę internetową. Jeśli chodzi o rozwiązania mobilne, są dwie możliwości: Responsive web design (RWD) – technika takiego projektowania platformy e-learningowej, aby jej układ dostosowywał się sam do rozmiaru okna smartphone / tabletu. Druga opcja to aplikacja mobilna (pobierana i instalowana na urządzenie mobilne).