W ostatnich 3 latach wzrosło zainteresowanie zarządzaniem zmianą w organizacjach, z naciskiem na właściwe ich komunikowanie.
Obecnie nadszedł czas sprawdzianu naszych umiejętności. Jedną ze zmian, której doświadcza coraz większa ilość organizacji jest potrzeba reskillingu (ang. przebranżowanienie). Raport Światowego Forum Ekonomicznego prognozuje, że w 2023 roku aż 44% pracowników stanie przed koniecznością rozwoju swoich umiejętności.
W praktyce, reskilling, często oznacza przyswajanie całkowicie nowych dla nas treści i niekoniecznie preferowanych np. z obszaru nowych technologii lub narzędzi i sposobów pracy znacznie odmiennych od dotychczasowych.
Gdy nie mamy tak zwanego ‘wewnętrzego przekonania’ często pojawia się niechęć, opór lub unikanie zaangażowania, a w konsekwencji frustracja, napięcia, stres i chaotyczne działania. Bywa to sporym wyzwaniem zarówno dla menedżerów operacyjnych i strategicznych oraz samych zespołów i pojedynczych jednostek.
Jak temu zaradzić?
Jednym ze sposobów jest właściwa komunikacja zmian. Czyli jaka?
Przyjrzyjmy się konkretnej sytuacji:
„Jako menedżer masz zaprosić od udziału w szkoleniu swojego pracownika. To dla niego nowy obszar i nie jest przekonany, że chce w niego wchodzić głębiej.”
Wyobraźmy sobie, że mówisz:
„Chcę byś rozważył udział w tym szkoleniu, ponieważ (…)”
Na jakie argumenty postawić? Język korzyści? Strat? Autorytetu? Co wyeksponować?
Załóżmy, że masz do wyboru cztery rodzaje ciągu dalszego powyższego komunikatu:
- Indywidualny rozwój: Będziesz inwestować w swoją ścieżkę kariery i rozwijać się w cyfrowej przyszłości.
- Strategia firmy: Pomożesz przekształcić naszą firmę w organizację technologiczną cyfrowej przyszłości.
- Przyjemność uczenia się: Wprowadzisz radość uczenia się do swojej pracy, odkrywając nowe umiejętności i możliwości każdego dnia.
- Adekwatność i bezpieczeństwo kariery: Rozwiniesz umiejętności i kompetencje przydatne w cyfrowej przyszłości.
Jest to opis rzeczywistego badania, jakie przeprowadził MoreThanNow w globalnej firmie telekomunikacyjnej Vodafone na próbie 800 pracowników.
Komunikat nr 4 miał największy pozytywny wpływ na postawy związane z przekwalifikowaniem się na stanowiska skoncentrowane na technologii. Pracownicy, którzy otrzymali tę wiadomość, byli średnio o 4,7% bardziej otwarci na szersze opcje kariery i o 4,9% bardziej skłonni do rozważenia przekwalifikowania się.
Eksperyment wykazał, że osoby, które otrzymały wiadomość podkreślającą „istotność dla kariery”, były o 14,7% skłonniejsze do przeanalizowania możliwości przekwalifikowania się na wewnętrznej stronie Vodafone.
Jest to bezkosztowa zmiana komunikacji, która istotnie wpływa na motywację wewnętrzną.
Sam/sama sprawdź, który komunikat trafiłby do Ciebie bardziej:
„Chcę, abyś rozważył program szkoleniowy, by rozwinąć swoją karierę”, powiedz: „Chcę, abyś rozważył program szkoleniowy, gdyż istnieje możliwość, że niektóre części twojej roli zostaną zautomatyzowane w przyszłości. Potrzebujemy upewnić się, że twoje umiejętności będą się rozwijać”.
Jednym z modeli komunikowania zmiany, który sprawdza się w biznesie jest również:
Nie zawsze łatwo liniowo przełożyć badania czy teorię na praktykę wdrożeniową.
Dlatego, gdybyś chciał skonsultować swój case dajemy możliwość bezpłatnych konsultacji.